vardag



Hej alla och massa förlåt för fantastiskt dålig uppdatering :)
Vi har prov på onsdag i ett av de fyra ämnena. Orden i kapitel 1-5 ska testas, vilket innebär pluggplugg oftaofta :)
Sen är vi ute o "gör stan osäker” ;) en del så man hinner liksom aldrig sätta sig ned och sammanfatta allt som hänt. Det händer för mycket!

Bilden ovan: På ”kouyi-lektionen” då vi skulle redovisa tre minuter var om hur, enligt en själv, ett idealiskt livet ser ut. Dock var nästan ingen förberedd på detta så det blev lite halvdana tal.. Till vänster är min lärare och hon som redovisar är från Japan.

Har ju inte köpt någon digital kompaktkamera sedan jag blev bestulen på min för två år sedan..har ”bara” min systemkamera. Dock har min mobil hyfsat bra 5MP-kamera så med den brukar jag ta bilder på sånt man i annat fall har kompaktkameran till!!
Måste visa lite bilder från igår! Haha så himla roligt när jag och Ulrika satt och pluggade på Starbucks här vid Wujiaochang så börjar dom putsa glasväggen precis bredvid oss. En gubbe och en tant och gubbens skrapa gick helt plötsligt av, jag började skratta, de ställer sig och försöker laga den så när han äääntligen är klar och precis ska börja putsa igen så ramlar hela grejen av stången! Hahah :D alla vi tre skrattade haha, inte Ulrika, hon var koncentrerad på datorn eller tecknen eller vad det nu var. Men det var roligt iaf, värsta glasväggen och man hörde inte varandra men skratta ändå med varandra hahah :p



På väg till Starbucks. Det var en solig, lagom varm dag, vilket betyder att kineserna gärna går till Häagen-Dazs! Då är det nästan alltid kö för att komma in!! Helt sjukt haha.




U brought Godiva chocolate.



Glasrutan(!) där folk passerar hela tiden då det ligger en galleria där. De stannar även gärna till och tittar på när man sitter där och skriver sina tecken haha. En kille märkte jag inte stod där snett bakom mig så han knacka på fönstret och gjorde tummen upp med jordens smile! :D


Paret bredvid oss. ”Älskling ska vi gå till Starbucks och ha en trevlig stund?” Naae..haha Hon satt och kollade skrikig kinesisk tv-serie på högsta volym och Han sov- från det att de kom tills han vaknade och sa ”nu går vi!”


Sen kom de!



Oh noes!



Precis här gick den sönder igen. Låter helt lame men var kul hahah!

Mitt favorittecken just nu. På riktigt haha. Älskar att skriva - ji -
国籍 - guoji - Nationality




Ta hand om er!
CIAO <3



^

Kommentarer
Postat av: Gugge

Tjing tjong på dig<3

Nu var det väldans läääängesen jag skrev några rader till dig:( Har iaf varit med på din resa so far:) Här rullar livet på. Numera är det cykel som gäller efter att lagt skidorna på hyllan. Härligt att våren ligger framför oss.

Kul med bilder från vardagen o så häftigt att du kan tjuvlyssna på kineserna ha,ha.

Claes ska iväg med ett grabbgäng till Stranna i Norge för skidåkning om några veckor.

Linda pluggar på i Uppsala o Malin har åtskilliga studentskivor framför sig:) En resa till Rom hägrar också med klassen nästa vecka.

Skönt att du verkar ha det bra o gillar plugget.

Så vackra tecken. Hur många finns det??? Kanske du skrivit nån gång?

Nu dax för att fixa till lite föda. Tror det lutar åt sallad på matvete o rostade grönsaker med pesto.

Sköt om dig. Kram kram

2011-03-28 @ 18:30:10
Postat av: Gugge

Tjing tjong igen<3

Jo precis sett ett program om Shanghai på TV nu.

Fick svar på min fråga. Det finns 70000 tecken sa de... voine voine kan det vara möjligt. 4000 räcker visst för att kunna läsa en tidning. Hur många kineser kan läsa tidningen tro??? Har du nån aning om hur många tecken du har koll på???

Vilka skyskrapor o sååå mycket människor. Häftigaste staden i världen o där är du:)

Kram kram

2011-03-28 @ 22:10:58
Postat av: Krister i Beijing

Nu får vi se om du även raderar denna kommentaren av mig. ;-)



Angående antal skrivtecken så är siffror på 50 000 och 70 000 en ganska modifierad sanning. För att kunna komma upp i dessa nivåer så måste man räkna in alla varianter av alla generationers skrivtecken.



En "vanlig" skrivkunnig kines kan mycket sällan över 10 000 skrivtecken.



Man ska heller inte förväxla ord och skrivtecken. Det finns BETYDLIGT fler ord än skrivtecken. (ord består oftast av flera tecken).

Jag kan själv läsa en ganska stor del av alla skrivtecken i en dagstidning, men jag har ibland mycket svårt att förstå innehållet.

2011-03-29 @ 02:31:14
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: Anders the Neighbor

Tjabba Ginger!

Tittade på bilder från Shanghai hos dina föräldrar och fick dessutom en kanonmiddag, gott & trevligt! Eftersom de var så bekymrade över ditt leverne har jag beslutat resa över och styra upp verksamheten....Näää så e' det inte..Men jag kommer till Shanghai 10-14 maj. Ska bl.a. besöka Electrolux, Greely, Ericsson , ABB, Goverment Officials...etc.etc. Ska jag ta med ngt från/till Svedala? Droppa bara ett mail så fixar vi det. Ha det gott, vi ses!! LevVäl Anders

2011-04-29 @ 14:49:06

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0