försöker att komma ikapp!

Vänta, Louise Lusen kommenterade precis och sa att hon heller inte kan se headern, dock kan hon det när hon var inne på ”kommentera-sidan”. Så testade jag detsamma så var det likadant för mig!!


Har suttit och pillat nån timme nu på det här himla problemet så något måste jag ju ha rättat till! Men har ingen aning om vad :S Om detta gäller någon mer så säg till, tack!

Jag är så trött på detta nu men jag kan ju inte bara skita i det. Vill ha min header tillbaka....


Bild tagen inne i Frankrikes paviljong på Expo 2010 i Shanghai. Ytterligare en grej jag har massa bilder ifrån som jag vill visa er som inte fick möjlighet att gå dit. Var en mycket häftig upplevelse att få vara med om tycker jag. Njöt av att gå runt i varenda en av de paviljonger jag hann besöka. Jag gillade Frankrikes, dess karaktär ändrades hela tiden ju längre in i paviljongen man kom. Den här delen bestod av bilder i svartvitt som rullade längs väggen.


Hoppas alla ni mår bra!
Idag är fredag, igen! Vad ska alla hitta på i helgen? Berätta, jag vill veta! :)
Själv ska vi parta lite ikväll! Har fått en ny klasskamrat vid namn Aoileann, från Irland! Hon är askön och vi är väldigt lika har jag upptäckt (i sättet och intressen osv) och jag Älskar hennes dialekt. Sjukt snygg. Har även blivit bättre vän med en irländare som heter Jack. Även hans sätt att tala på är jag lite småkär i.
De är ett gäng irländare som ofta hänger och ikväll har de "party in their gaze” som Aoileann alltid säger :D vi ska dit och jag tror det blir askul!
Gissa hur hennes namn uttalas!
...
Hah! Det uttalas [iilen]! Aoi på irländska blir visst I. Hade jag ingen aning om :) Så när jag skulle stava hennes namn trodde jag ju det var typ Eelen eller nåt :)

Har haft fullt fullt upp sedan jag kom tillbaka från Thailand och skolstart så jag ber så mycket om ursäkt för dålig uppdatering här. Har ju inte haft tid att skriva särskilt relevanta saker utan mest snabbt nämnt vad jag gjort. Sånna inlägg tycker jag själv e lite trist och lite för lagom. Det är liksom som att man skulle kunna klistra in de inläggen på vilken blogg som helst. Inte kul. Därför skäms jag lite för bloggen just nu, som inte ens har en header att bjuda på..

Vill berätta för er om skollivet just nu. Det är nämligen rätt så mycket annorlunda från förra terminen. Försöker dra det lite snabbt nu då så ni åtminstone har lite koll på skol-malin och inte bara fest-och-gå-till-frisören-malin.....

Den 23e kom vi hem och den 24e gick jag på registration. Dvs. man går till Guanghua Building och registrerar sig för den kommande terminen.
Det var riktigt kul, man träffade typ ”alla” och alla var lika glada över att ses :D
Dock hade vi inte fått någon information om vad man behövde till registreringen och då vi redan borde stå i något register tänkte väl inte vi på att man även behövde pass och studentleg... Ulrika hade även glömt ett annat papper så hon var snäll och vände om och hämtade både papper, 护照 / hu zhao / pass och  学生证 / xue sheng zheng / studentpass.
Efter ett par timmar var det färdigt, jag köpte de nya böckerna och på söndagen skulle vi gå tillbaka för att se vilken klass man hamnat i.

Såhär ser namnlistan ut på min klass, C2, nu! Nationalitet kan nu ju försöka gissa! :)
Och japp, at Fudan I’m still Malin Av?n.


Kände knappt igen några namn på listan vilken kändes lite skrämmande men mest spännande!!
Såhär i efterhand är jag jättenöjd med klassen, då jag var något skeptisk till den de första dagarna..
Massa kul och trevliga från världen över och så kom jag ju som ni ser i samma klass som Sven vilket jag är jätteglad över. Hoppas du är lite glad också, trots att jag inte 准备 / zhun bei / förbereder, lika bra som du tycker jag ska göra... ;)

Ny termin innebar alltså ny klass, nya lärare, nya ämnen, nya böcker, ny skolbyggnad och en ny nivå i kinesiska.
Jag har numera alla mina lektioner i 光华楼 / guanghua lou / guanghua building / brilliance building. :) De där två höga tornen jag visat bild på tidigare (7:e högsta undervisningsbyggnaden i världen).
Förra terminen gjorde jag A och B level. De tre slutproven gick bra så nu är det C level som gäller. Förra terminen hade jag 1 bok per nivå som användes i 3 ämnen; lyssna, prata, skriva.

Nu har jag 5 ämnen!

听力 tingli - hörförståelse
写作 xiezuo - skriva 汉字 / hanzi / kinesiska tecken
泛读 fandu - extensive reading
精读 jingdu - intensive reading
口语 kouyu - tala

På dessa ämnen har jag nu 4 böcker istället och i varje kapitel tas nya ord upp. Detta innebär alltså att jag varje vecka ska lära mig ungefär 4 gånger så många ord som jag tidigare gjort varje vecka. Det är mycket. Ca. 20-30 nya ord i varje kapitel i varje bok. På en vecka går vi igenom typ 1 kapitel i varje ämne.

Så ja, nu förstår ni kanske att jag haft annat för mig än att blogga :)

Har ni frågor om skola, klasskamrater eller vad som helst annat så skrivskrivskriv!!! :D

böckerna.

såhär ser anteckningarna ut i mitt block nu för tiden.





infopapper om en resa i april med Fudan. allt på kinesiska endast ;)
Man kan välja mellan 6 olika städer så betalar man 800Y, då ingår resa,boende och mat.
Jag och Evan kunde inte bestämma oss så vi "flipped the coin” och det sa 张家节 / Zhangjiajie.
Sök på det på google så får ni se vad det är för 地方 / difang / plats. ;D





KRAM! <3



^

Kommentarer
Postat av: Marie wb

På kommentarsidan står det Shanghaiginger med stora röda bokstäver med vit bakgrund för mig...om du ville veta :)



Imorgon ska jag jobba och på kvällen är det introgasque i skolan, typ skolans största fest som är en gång varje termin så det ska bli sjuk kul :D på söndag är jag ledig men då fyller mamma år så vi ska ha släktfika här hos mig.



Alltså jag blir så sjukt imponerad av dig (och Ullis också för den delen) jag fattar inte att ni kan skriva och förstå de där strecken hit och dit, det är helt galet! :O men sjukt coolt, du får lära mig när du kommer hem typ haha! Men ni verkar ha mycket att göra. Fin i håret blev du också :) och så får du berätta mer om den där resan, verkar nice.



puss å kram

2011-03-11 @ 19:54:49
Postat av: Magga

Det verkar som rena rama kinesiskan för mig. Fattar inget. Vad duktig du är. Får ju info på jobbet av stolta föräldrar om hur det går för dig. Du skrev att du var sjuk. Här är en till. Snorar o nyser. Håller på att packa för hemfärd. Vad mycket man samlat på sig. Fortsätt skriv när du hinner så vi andra kan följa med på ditt äventyr. Magga

2011-03-14 @ 20:43:28
Postat av: Anonym

alltid kul med en ny klass! nya ansikten o så!! åh guanghua!! minns hur glad jag blev när jag fick veta att jag skulle ha mina lektioner där!! haha!!

hmm...en av dina böcker ser så likt de vi hade på södra....can it be??

2011-03-21 @ 17:15:42

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0