ett Kina i förändring

I tisdags var jag på favoriten Simply Thai med Evan och Kiat! Jag slutar skolan 11.35 så därefter mötte jag upp de två nissarna som var lika döhungriga som mig, hoppa in i en taxi mot Xintiandi!
De har ett så fint luncherbjudande där, ”Exectutive Lunch Set” för 88Y. Då får man välja en Appetizer, Main Dish, Dessert och Dricka. Och så ingår ”free flow” av kokt ris, en soppa och ett fat med grönsaker! Haha :D
Vi var inte riktigt lika döhungriga efter den lunchen. SÅ GOTT!!


På Simply Thai. Kiat gillar aldrig min blixt på mobilen..


Sen efter hängde jag med till Evans’ för att plugga. Jag hade aldrig varit där så det kändes kul!
Så när vi kom dit så möttes jag av detta precis utanför:

Område med fina gamla hus som tydligen bara under de senaste veckorna försvunnit helt. Den röda pilen pekar på ett hus som fått stå kvar.


Det rivs sådanna här områden hela tiden runt om i Shanghai. Jag som inte ens har varit här såå länge har till och med märkt av det.


Det sägs ju att en människa föds som original men dör som en kopia. Jag har kommit på att det gäller banne mig städer också. Städer blir mer och mer lika andra städer och mycket av det karaktäristiska försvinner med tiden. Jag förstår ju att detta behövs för att en stad ska komma framåt i utvecklingen och vara 现代 / xiandai / modern. Men jag tycker att det är synd, att en sådan här stad inte ska kunna vara både 现代 och bevara det gamla.
Det första jag tänkte var, "stackars de som bodde där" och ”undrar om de har någonstans att bo nu” men då kunde Evan berätta att varje hushåll fått ungefär en halv miljon Yuan för det..så hoppas verkligen att de har det bättre nu. När Evan flyttade in här för ett halvår sedan var området proppat med kanske hundratals hus där stora familjer levde tillsammans.

Kina förändras hela tiden, och jag märker av det!

Ett hus där någon familj fortfarande bor.

Pilarna.
Taget från Evans lägenhet på 27e våningen.

Han visade mig hans ”Year book” som de får i USA i College vid varje läsårs slut. Så coolt att se haha! Det är ju sånt man har hört om i film!! :D
Var bilder från alla möjliga event som skett under årets gång och här var vissa utvalda bilder från balen. Haha..så tog de bara vissa..!? Det fanns ju självklart skolans ”Queen” och ”King” också. ;)

Vi lekte med hand katt också, Pumpkin! En orange/vit söt katt de adopterade för ett tag sen. (Evan bor tillsammans med hans kusin Kevin och kompis George. Båda sköna schyssta killar). Pumpkin har visst blivit tjock då han äter hela tiden. Tjock på 中文 / zhongwen / kinesiska, är:  胖 / pang. Så nu kallar de honom istället Pangkin :D


man kunde se Pudong och Pearl Tower & Financial Center därifrån! :p



Här har de speciella vägar för endast cykel och 摩托车 / mo tuo che / motorcykel.


Sen på vägen hem stannade jag till vid Shanghai Railway Station där det är fullt av små-shoppar med både kläder, smycken, elektronik och krimskrams. Köpte på mig tre skydd till min ipod! 10Y styck :D





Så fick jag den här fina av Ulrika när jag kom hem!! Kan ni se vad det är?




^

Kommentarer
Postat av: mamma

Vilka fina bilder Du har tagit.Tycker om flera av dom:)

Tänk att Simly Thai är en sådan favorit!!!

Ja, det är tråkigt att det gamla rivs men vissa av husen verkar ju knappt hålla ihop?

Björn B skickade just ett mail där han sett mig - och dig! på TV!

Kul med nytt inlägg.Jag hoppas Du har haft en skön lördag!

Igår var vi på Gondolen! Mått sådär idag...

Hoppas på fler bilder och berättelser från Din vardag!PUSS & KRAM

2011-03-19 @ 20:48:34
Postat av: Malin

Åh tack så mycket! Ja det är verkligen så gott där..vi lyckades bara glömma bort vissa goda rätter när vi var där! :(

Nä de är rätt ruttna men fortfarande, familjer lever där för att det är deras enda hem och har varit det mycket länge..därför det känns trist, men det är kanske bara jag :p

men VAR NÄR HUR var du och jag med på tv?????

Haha jag hörde från Sara att det blev "lite för mycket vin” ;)

Ja..jag med..snart kommer mer Thailand! Kram

2011-03-20 @ 04:34:51
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Sorgligt det där med husen, det är som en del av kulturen försvinner ju...här på Gran Canaria kan jag se lite samma saker. Byar som förlorar sin charm när stora fula hotell byggs, men i norra delen av ön där jag bor försöker man bevara den kanariska kulturen.I södern är det helt förstört med fula stora hotell överallt! Snygga ipodskal och vad är det på sista bilden? haha

Hoppas att du har det fortsatt bra där i Kina!

besos Jempa :)

2011-03-20 @ 23:12:26
Postat av: Louise

En apelsinskalare eller hur? :D

2011-03-21 @ 09:37:36
URL: http://luslouise.blogg.se/
Postat av: *** Malin ***

Tjeeenare jempan! ;D (för att citera solsidan lite) Härligt att höra från Gran Canaria!! Hoppas du har det kanon!



HAAa JA bravo Louise!! duktigt haha, det är en apelsinskalare! Kalas ju!



Kramar

2011-03-21 @ 10:35:11
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej! no time no see!! hehe... har varit lite upptagen så har varit lite borta på sistone. tänkte checka in din blogg o ser nu att jag missat rätt mkt, hihi.

anyway, håller verkligen med om att kina förändras så snabbt! tror jag inte kmr hitta sen om jag åker tillbax senare, haha! bara wujiaochang har förändrats mkt på senaste åren! ofattbart!!

hmm... kanske lite sent, men tror det e sån som man kan skala en apelsin med, hihi. känner igen det eftersom vi har såna hemma lol!!

hoppas allt e bra med dig!

kram!

2011-03-21 @ 17:09:04
Postat av: Annika

Ååh vad besviken jag blev nu! Jag trodde ju att det var en sån där rosa pall vi har på landet! Men en apelsinskalare är väl bra det med :)

2011-03-23 @ 17:05:03

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0