泰国 - Thailand DAG 1

&q

 

Ja! Nu börjar vi! Haha, ska försöka fixa ett inlägg här för varje dag. Tror det blir bäst då jag har så sjuukt mycket bilder, nästan 5 GB, det är ändå några hundra foton. Har så många favoriter så det blir svårt att välja ut! :) Har i alla fall bstämt mig för att jag kör på stora fina bilder och inte håller på med massa miniatyrer o grejer. Det ska vara enkelt och bekvämt att kolla på en blogg. Skrev som sagt dagbok under tiden så tar utdrag från den som text! I det här inlägget kör jag text- sen bilder. Och nä, det går inte att hålla texterna korta. :)


Bilden ovan är ju ingen höjdare till bild haha men gillar den ändå så mycket. Ensamma lilla (stora?) väska stå där helt ensam i en stoor kall flygplats och bara väntar på att få fara runt över land o hav ^_^



¨¨¨


14.01 kinesisk tid. 4 minuter till lyft.

Jag är nu på min väg till Thailand, själv! Det kunde man ju inte tro att mitt livs första resa på egen hand, utomlands, skulle bli just dit. Haha åh, jag är så flygrädd..!


14.30 kinesisk tid. i luften!

Det obehagliga är den där accelerationen när planet inte längre bara glider fram utan börjar verkligen löpa tills det plötsligt bara lyckas lyfta! Att en sådan stor, tung, maskin kan flyga sig själv. Oerhört! som pappa hade sagt.

Hoppas allt går bra nu. Men det borde det göra, någon sa en gång till mig att ”det händer oftare att en lama attackerar en människa än att ett flygplan störtar”, vilket ju antagligen inte händer så ofta..så jag bör kunna hålla mig lugn. Huruvida det citatet stämmer eller ej ska jag inte fundera över. :)


Hittills har allt gått bra. Eller vänta, nä allt var mest jobbigt på flygplatsen i Pudong.

När jag äntligen checkat in, efter en stunds oro att den tunga väskan faktiskt var för tung för SriLankan Arlines (vilket den inte alls var, jag va visst bara lite klen), skulle jag sms:a Ulrika. Men jag kunde då bli påmind av China Mobile att jag inte hade några pengar på mobilen, fatta- inte ens 10 mao (öre) som ett sms kostar..

Aha, iväg och leta upp ett China Mobile-ställe! Frågade någon, som var 100% säker på att det inte fanns något sådant där. Panik! Hur skulle jag nu kunna ha kontakt med Ulrika väl i Thailand är vi båda är där?! Det måste ju finnas.

Nä, 没有 / mei you / finns ej, var det överallt till svar.. Men så till slut! Jag var på 3e våningen och på 1a våningen skulle det visst finnas. Så ner till 1a. ”No, here no have! 3rd floor!! I’m sure, I’m sure!” får jag till svar. Jaha o han nu var så sure får jag väl åka upp igen. Då flygplatsen är väldigt väldigt stor frågade jag direkt vid någon infodisk på 3e våningen. ”Nej, finns inte på vån.3 men du kan åka ner till 1:a, där kan du ladda på din mobil.” ”...Are you sure?” ”I am sure.” Hon lät mer sure än den första killen så neeer till första igen. Jag fann stället och jag laddade på 200Y och så på vägen tillbaka gick jag in till den där första killen och sa att ”Det finns inte på 3e vån..utan där- precis mittemot din butik!” Då var det ”I’m sorry, I’m sorry” istället. :)

uot;text-align: left;">

Nu skulle jag bara växla lite Yuan till Thai Baht. Bara trodde jag. Såklart var det 没有 på det med. Åkte mellan x antal våningar nu med då jag blev hänvisad till olika banker. Alla 没有. Så nu har jag massa RMB med mig, hoppas jag kan växla i Bangkok!

(Vad jag då inte hade kommit på var ju att Shanghai-SIMkort inte fungerar utanför Shanghai..alltså verkligen inte i Thailand haha. Så dum man kan va när man är stressad)

Allt detta tog ju lång tid, för lång tid. Så helt plötsligt hade jag bara 40 min på mig till boarding. Och jag va hungrig! Och kissnödig! Och ingen tax-free har man hunnit kolla i. Jag som just kommit på att jag vill köpa ny parfym.

Fann damrummet. Sen parfymaffär, tog på mig ett spray av en jag kollat på innan. Sen skulle jag bara ta nåt att äta. En restaurang som såg god och snabb ut fick det bli. Men de 10 minuterna det skulle ta blev istället 25 minuter. Till slut kom min curry-rice med pork. Det var gott, som tur var!

5 minuter till boarding. Jag tyckte jag luktat gott under tiden jag åt så smällde till och köpte parfymen!! Lanvin, ”Marry me!” 479Y, släpptes i september 2010 :) mums. Älskar den! Och nu är jag gift! :D

 


Nästa galna grej haha - jag går i rask takt mot Gate22. Kikar ut och ser ett SriLankan Airlines-plan utanför. Jag går och går och tckte plötsligt att det var längre till Gate22 än det såg ut som när jag såg skylten.. Kollar upp: Gate23 !? Vänder mig om och går till 22an som jag lyckats passera. Inget flygplan där? 5 min efter boarding. Endast två kineser som står o moppar golvet i det som brukar vara bron över till planet. Nog var det ett tag till avgång men flyget ska väl ändå vara där vid boarding haha! Frågar en kille som till slut förstår min fråga. Så säger han: ”You can wait.” "Ursäkta? Vänta?" Var då liksom.. ”Upstairs?” Men, det kan ju inte stämma. Så säger hans kollegor till slut att ”Yeah, it’s changed to gate 23. Boarding now..”

Jaha! Det hade ju vart jättebra om jag satt ”upstairs” och väntade..haha!

 


14.50

Bredvid mig sitter en tjej som läser boken ”Who moved my cheese?” En bok med den titeln kan ju inte vara annat än bra!


15.15 36000 feet upp i luften där det är −43°C

Får man alltid flygplansmat eller?! Haha! Det tänkte väl inte jag på på flygplatsen. Åt ju värsta mealet där! Somnade till nu men vaknade just av ”Hello Miss, fish or pork?”

 


50 minuter kvar till Bangkok. 12000 meters höjd och −56° där ute! Skönt!

 

 

 

kväll.

Ja efter de där temperaturerna kom jag till slut fram!!

Minibuss från hotellet hämtade upp mig som bestämt. Supersmidigt! Ingick i priset. Efter bara någon minuts busstur från flygplatsen var vi vid en gata med stor marknad i form av mat och småprytlar. Så coolt att det låg såpass nära 机场 / ji chang / flygplatsen!

Hotellet är supertrevligt, fint, fräscht och toppen personal, som kan bra engelska! Ska ni mellanlanda och övernatta i Bangkok en natt någon gång rekommenderar jag detta! Så smidigt! The Cottage Subvarnabhumi!

Ganska snart tog jag mig till den där marknaden jag såg! Köpte på mig lite att äta till middag, fotade, pratade med thailändare! Det var längesen man gick ut i endast shorts och linne! Sååå skönt!!



Flipflopparna 49baht = typ 10kr

Glasögonen 79 baht = typ 15kr


Tog mig en lång skön dusch- skrubba kroppen så noll döda hudceller och ready to hit the beach! ;)

MTV på nu! Också längesen!! Ska köpa frukost-buffé imorn tror jag. 250 baht bara, typ 50kr!

 



GODNATT <3

 


Kommentarer
Postat av: sara ♥

Kul att hitta en Shanghaiblogg :-) alltid kul att lasa om de som bor i samma stad som jag!

2011-03-04 @ 06:14:23
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Hanna

Här kommer ytterligare en kommentar från en Shanghaibloggare, vi är visst ganska många nu ;)

Thailand är ju helt fantastiskt härligt (och nära, för tillfället)!

2011-03-04 @ 15:33:19
URL: http://hemmahoshanna.blogg.se/
Postat av: Baba

Åååh äntligen nya rader att läsa :) Ska bli hur kul som helst att höra om resten av Thailand-resan.

Kul början! Vilket fläng på Pudong Airport. Snygg parfym, luktar säkert gudomligt ;) Som vanligt kanonbra foton. Vi hörs snart igen/Kramar från Baba

2011-03-04 @ 16:11:53
Postat av: Ulf Bra

Du skriver fantastiskt bra - din blogg är ett nöje att läsa - bra bilder också - jag är imponerad - inget reklamsnack - så är det bara.

Jag önskar Dig allt det bästa - lycka till med allt som Du gör - kör ba´ !!!

2011-03-04 @ 23:04:30
Postat av: Malin

Vad härligt med så många shanghaiblogg-kommentarer! :D



Självklart luktar den gudomligt!! Skulle vilja lägga upp ett doftprov på bloggen åt er.. :)



Ulf, vem du nu än är så gillar jag dig haha. Tusen tack för de fina orden! Blir oerhört glad! Tack så mycket och hoppas du fortsätter att läsa!

2011-03-05 @ 08:53:08
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/
Postat av: Malin

jahaaa nu vet jag vet du är, Ulf. Bara så ovant att höra ditt förnamn! :D vad roligt att du läser!!! Hade jag ingen aning om. :) kram!

2011-03-06 @ 05:57:55
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/
Postat av: Diana från MATTEUS!

Hej Malin!

Läser fortfarande bloggen och hoppas du ser att du fått en till kommentar, trots att det inte är det senaste inlägget!



Thailand ser hur fint som helst ut och supermodigt att du vågade åka själv. Haha. Man tycker inte att det ska vara värsta grejen, men när jag åkte till London en gång åkte jag heeeeelt ensam, och det kändes lite läskigt att sitta på terminalen själv. Inte vänta på någon. Ingen som frågar om man har passet. Ingen som märker om man har tappat bort sig och så. Lite läskigt. Men sjukt bra att du klarade det! Haha, jag klarade bara till London :P



Tänkte också fråga om den första bilden där (den med resväskan) är tagen i Hong Kongs flygplats? Jag var tvungen att vänta där i 8 timmar i somras och det verkar som om jag känner igen stället, men jag är inte heeelt säker. Jag minns särskilt info-byrån för jag frågade om det inte fanns något vi kunde göra för att komma till gaten (vi mellanlandade och var fast ute bland incheckningen) men de sa nej och jag hade levt på lite sömn och typ ett kex så jag började storgråta. Kändes som om det var stället jag gjorde det på. haha.



Okej, alldeles för lång kommentar!! Kram!

2011-03-08 @ 02:30:33

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0