高庭艳 - Gao Ting Yan

 

Hej hejjj!!

 

Det här är min kinesiska vän 高庭艳 (Gao Ting Yan) som jag lärde känna häromdan!!

Jag fick ett sms av okänt nummer där en tjej undrade om hon kunde få intervjua mig om skillnader kinesisk kultur och svensk. Min första tanke var att ”Nä uh det har jag inte tid med!!” Sen tänkte jag att ”Äsch det är kul att träffa kineser plus att jag får öva kinesiska”. Så vi träffades efter skolan i torsdags. Hon är också student på Fudan och pluggar journalistik. Hennes engelska var som tur var inte så bra(!) så vi snackade typ bara kinesiska i nästan 3 timmar!! Så skön tjej!

Hon var avslappnad och bjöd på sig själv, hon ville veta om det fanns dialekter även i Sverige och om jag förstår varenda av dem. Många dialekter i Kina är ju inte ett dugg lika varandra och därmed helt omöjligt att förstå.


Hon undrade om slang, hur det är i svenska språket. För vissa förkortningar eller slang i engelskan förstår inte hon, men i kinesiskan finns inte direkt slang..man ändrar inte på ord på det viset, så hon var intresserad av att höra hur det var i svenskan. Jag lärde henne lite fraser och lite typiska slang i Stockholm, som kanske inte en del norrlänningar skulle förstå, hon härmade det jag sa och hade faktiskt mycket bra uttal!!

Vi babblade på och efter att ha snackat om Kina och Sverige ett tag pratade vi mer om vilka vi var och berättade om oss själva. Så kom vi in på sport och hon kunde berätta att hon är en simmare, sen sa hon (på engelska, ja) :


”Actually, I participated in the Olympic Games in Athens 2004.”


!!!!!!


och jag ba: "Whaaaaat!? NO WAY!? :O :D "


”Haha yeah, I represented China.”


!!!


Haha hallå liksom!! Här sitter jag i Shanghai o snackar om lilla Sverige med en kines, som varit med i OS!! Hur grymt är inte det. Cirka en miljon frågor kom upp i min hjärna och jag kunde inte sluta le och ville höra allt om invigningen, tävlingarna, personerna hon träffade. Allt verkade fantastiskt och så sa hon med ett stoort smile: ”I met Michael Phleps..!! I’m a biiiig fan!!”

Haha helt galet o vi bara babbla på ännu mer :) En rolig grej va att hon var längre än mig!! 173cm var hon tydligen! Det var första gången jag snackat med en hel-kines som var längre än mig. :)

 


Nu har jag just smockat i mig lite Mc Donald’s home delivery. Känner mig såå seg o trött, men samtidigt är det en liten del i mig som bara längtar efter att dansa till all grym musik som spelas just nu på klubbarna haha. Tror jag går ut på en promenad strax dock, och sen bara stannar hemma ikväll. Imorgon blir det event nämligen!!


Jag ska på brunch med Bri ( Australien) och Alice (Danmark) på Westin Hotel!!! Äntligen! Har längtat efter den där maten ända sedan dagen efter jag var där i januari med familjen haha! I-N-T-E  K-L-O-K-T vad god den maten är!! Wah, oändligt med mat, dryck, desserter, frukt m.m. Ojojoj. Så idag har jag fastat, så jag e superhungrig imorgon haha, tänkte att Donald’s-burgaren kunde va bra och töjja ut magsäcken sådär in i det sista. Hhaaha låter som värsta tjocksen men det är faktiskt såhär man måste göra innan en Westin-brunch. :)

Håll i hatten men 570Y kostar det. Mycket pengar, men även mycket mat. Haha :D

Bilder från brunchen senast vi var där. Här: Löjrom-baren, i ett is-bord.

 


Kommentarer
Postat av: Sara

Men LÄGG AAAAV!!! :D :D :D Jag vill och på Westin!!! BÄSTA BRUNCHEN EVER!!! :)))))) ÅÅÅh va avis jag blir!! Jag vill också träffa kineser som har varit med i OS! Så häftig grej :P så bara säger hon det så där haha skön tjej! Hon får komma och hälsa på i Sverige så kan vi lära henne mer slang ;) KRAM!

2011-06-05 @ 12:07:33
Postat av: mamma

Heejj<3<3

Vilket kul möte med Gao Ting Yan!Det var ju toppen på alla vis:) Hoppas ni kan ses igen, verkar ju som om Du klarar Dig riktigt bra när Du pratar kinesiska

Jag kan fortfarande bara säga Ni Hao! "tze tze"

Vad häftigt att hon var med i OS! Wow på det!Vet Du om hon fick med sig någon medalj hem?

Ja så var det det där med Westin! Var det lika häftigt som sist? Måste varit lättare att lägga upp en bra matrunda en andra gång?

Tyvärr ingen skype idag heller:( och imorgon är vi på vift.

Har föresten Nicklas och Sandra dykt upp?Och är det inte NU som Louise och Tiffany kommer?

Ikväll ska jag och Åsa ses!

KRAM<3

2011-06-07 @ 19:11:40

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0