Home sweet home! ...eller?


Efter 18 underbara dagar i Thailand är jag nu tillbaka i Shanghai.
Vilken resa det har varit! Oj vad mycket som har hänt och vad mycket jag har sett under den korta tiden! :)
Jag har faktiskt fört dagbok (för hand) varje dag, funderar på att skriva utdrag från den här, ett inlägg för varje dag i Thailand. Det blir såklart en del text men också massa bilder! Hoppas ni vill läsa. Det är massa kul, tycker i alla fall jag haha!
För ett par timmar sedan var jag i 30°C värme i linne, shorts och flipflop. Nu är jag helt plötsligt i 5-gradigt Shanghai där både dunjacka, halsduk och Uggs åkte på när jag skulle ut och handla lite till kylskåpet. Åh :(  Vill tillbaka!!


Thailändare är så goa; så ödmjuka, snälla och hjälpsamma! har jag märkt under den här resan. Blivit påmind om hur ohyfsade kineser faktiskt är. De ska va först in på tunnelbanan, tränga sig i köer, harklar och slemmar högt och nyser rätt ut i luften där antingen en person står eller på handtag på tunnelbanan. Usch! Haha jag vill inte vara tillbaka här just nu. Men men, det blir nog bättre ganska snart. Har redan sett massa nytt folk här på dormitoryt!
Var en kille i hissen som jag aldrig sett förut, frågade om han precis kommit hit. Det hade han o han verkade rätt nervös about it, Carlos från Mexiko var det. När vi sa våra namn: "Marlyn, Urike? Beautiful names!!” Så stängdes dörrarna haha.

Vi fick förresten en himla dålig välkomstpresent när vi kom in i lobbyn. En man kommer fram och berättar att det blivit lite ändringar inför den här terminen. Nämligen att nu ska alla i Internationella studenternas dorm betala för elen! Åh... Så nu har vi begränsat med AC, varmvatten och ljusslinge-piff!! Ett kort är laddat med en viss summa varje månad och när det går ut så - puff- slutar elen fungera i rummet och vi måste ladda på pengar.. Hur ska detta gå... Och vi som är full scholarship borde verkligen inte behöva betala tycker jag..!
Vårt rum verkar heller inte vilja bli varmt nu, så nu sitter jag här i halsduk och filt omkring mig och fryser.. igen.
Nä tack ska värme ha! Det blir man allt lycklig av! :)


Aja, skönt på ett sätt att bara vara hemma, ha sitt eget rum och sina egna prylar. Längtar efter att packa upp allt jag shoppat! :D
Sov inget inatt då planet skulle gå 01.20 men blev framflyttat till 02.50. Så nu ska jag ta o blunda lite.

Hoppas ni e sugna på att läsa om resan? :)

Kramar!

Kommentarer
Postat av: mamman

Välkommen hem!!! JA,vi är jättesugna på att få se bilder och höra om din resa.Härliga foton som vi nu fick se.Åh vad skönt med sol och bad och glada,härliga människor.Sov sött,kram mamma

2011-02-23 @ 08:59:53
Postat av: Sara

Heeeej!! Kul att du är tillbaks så vi kan höras lite oftare!! :D du verkar ju haft det hur bra som helst! Vill också :) Ser fram emot att läsa mer och se bilder! KRAM!

2011-02-23 @ 09:11:17
Postat av: Pappan

Välkommen åter!! Har saknat Dina inlägg och längtar verkligen efter att läsa om ALLT!!! OCH se bilder! :) Snacka med någon ansvarig om det där med 'elen'! Det låter lite konstigt och inte riktigt rätt tycker jag. Såg i tidningen att det håller på att bli lite varmare i Shanghai nu så håll ut!! Vila nu så hörs vi snart igen. Kramar i massor från Baba.

2011-02-23 @ 14:37:36
Postat av: Annika

Jamen då borde väl jag också kommentera så har hela familjen kommenterat! :D

Ååh vad orättvist att du är helt brun och fin! Det vill jag också! Men jag är glad för din skull och jag vill hemskt gärna läsa mer och se fler bilder från din resa! KRAM!



PS! Är solbrillorna nya?? Snyygga!

2011-02-23 @ 17:21:11
Postat av: Gugge

Tjing tjong på dig i Kinaland<3

Så himla bra att du for till solen:)

Har sett den här idag också men ----20 gr i morse,

snacka om vargavinter.

Oj vad vi är bortskämda med att ha det varmt o gott inomhus.

Ska bli spännande o se vad du varit med om.

Kram kram

2011-02-23 @ 22:11:05
Postat av: Isabella

hoppas att du mår bra malin! Låter ju helt amazing! thailand är ett underbart land! Jag vill gärna höra mer om resan och om hur du hade det :D

puss och kram bella!

2011-02-24 @ 15:15:44
Postat av: Vivian

heeej! det va ett tag sen! trodde jag hade missta massa, men ni hade ju inte tillgång till dator i thailand! har inte kollat in din blogg lika ofta på sistone :p har haft så mkt med skolan. blev klar med en delkurs förra veckan o har precis börjat med juridikkursen :( usch! förstås så e det intressant, men 我不是很喜欢 lixom, hehe!

just det! nytt folk på dorm!! >_> kul!! mindre kul det där me elen! undra om inte ert stipendium täcker det.... kan tänka mig att det går åt mkt el i just internanational dorm, för att det inte kostat tidigare...

vill jättegärna läsa mer o se bilderna från thailand!! kan behövas sprida lite värme hit...har ju varit närmare -20 grader på sistone....men det sägs att det ska börja bli "varmare" till helgen, men kanske ändå inte så varmt jämfört med thailand, haha!!

kram (lol det blev en låååång kommentar! :p)

2011-02-24 @ 23:02:01

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0