Utkast: Sept. 15, 2010

Hej hej!
Ligger här i min säng med datorn i knät och känner mig helt slut. Tror att helgen sög musten ur mig totalt sen har jag inte riktigt hunnit återhämta mig sen dess.. mycket plugg. Gugge, jag drömmer inte riktigt på kinesiska än haha men man tänker mycket på kinesiska nu kan jag säga..det man gick igenom på lektionerna ligger liksom aktuellt under resten av dagen också. Och eftersom i stort sett ingen ute på stan kan engelska måste man verkligen försöka lyckas med att göra sig förstådd med the poor chinese I know.. Det känns som att min hjärna aldrig riktigt slappnar av hehe :)

Dock fick den vila i lite drygt en timme igår då jag cyklade iväg till gymmet vid 5! U ville hellre ta en powerwalk (vilket jag avrådde henne ifrån att göra då jag själv knappt kan i den här smutsiga luften, alla tutande bilar och moppar överallt, allt folk.. men hon ville allt testa ändå) så jag fick pallra mig till gymmet själv. Det gjorde inget. Man behöver lite tid för sig själv också. Inga problem att hitta dit (det är många stora korsningar och överallt ser det typ likadant ut. Allt i den här delen av stan är uppbyggt på samma vis.. Ska ta kort nångång på väg dit så ska ni få så) däremot kände jag när jag var ca.3 från mål att det var nåt konstigt med min ena pedal..stannade och kollade, den hade liksom spruckit. Plastgrejen runt metallgrejen om ni fattar, är helt itu. Det går att cykla men om hela plastgrejen lossnar blir det nog svårt.. :p Måste fixa det imorn, orkade inte idag..

Uh, jag måste köpa mig en kompakt digitalkamera.. det är för osmidigt att bära med sig systemkameran överallt!! Men åh vilken ska man välja då.. någon som har tips på en bra? :)

Efter skolan idag cyklade jag, Tobi (tysk-tobias), Kiat och Rodolfo till skolmatsalen och använde för första gången våra studentkort! Jag laddade på det med 100:- häromdan, det är enda betalsättet i matsalen nämligen. Jag har berättat om det här stället tidigare om men det är nån som inte läst det- Det finns typ 25 olika restauranger/kök i byggnaden och man väljer en där man pekar på vad det är man vill ha (finns sjukt mycket att välja mellan på varje ställe) sen håller man bara kortet mot en sensor så dras summan bort. Min lunch idag var en full bricka med mest vegetariskt; ris (får man alltid gratis), stekt potatis i kryddor, strimlade rotfrukter, blomkål o mumsdressing och nåt stekt pitabröd-liknande bröd med diverse grönsaker och nåt kött inuti. Allt detta för 4,70 yuan! Och gott var det! Jättegott! Det köket måste jag till igen :)

Kiat som jag trodde var typ 20 år, kunde idag berätta att han var 28! :O jag blev något paff.. Strax efter gick det förbi en munk, då säger Kiat: "you know what...about 4 years ago, I used to be a munk! :) " Haha paff x 2 ! Han berättade massa om hur det var, med alla 200 regler och att man bara får äta ett mål om dagen, inte har några underkläder, måste sitta ner och kissa osv. Att snacka med en äkta ex-munk va coolt.

Nu har det börjat bli lite svalare här..man möts inte riktigt längre av den där tjocka varma luften så fort man går ut. Därför tog jag på mig lite tjockade leggings imorse då det såg ut att även kunna börja regna. Tror ni inte det blev asvarmt idag bara för det...både fuktigt och soligt och varmt. Härligt..

Juste måste ju berätta lite mer om trafiken här och trafikregler. Eller ja, man kan nästan säga att trafikregler existrerar inte. Alla ba kör! ;) Nämen faktiskt, alla kör på, plattan i mattan hela tiden och om de ser nån en bit bort mitt i gatan då är det bara att börja tuta. Tuta tuta tuta, vilket betyder: Flytta inte på dig utan fortsätt i samma riktning!! Här kommer jag, var beredd på det!! Ungefär :) Faktiskt väldigt läskigt när man cyklar..


Oj oj nu måste jag gå ner och möta Ulrika i lobbyn som just slutat skolan. Hon säger att vi ska på ett möte kl.3 i någon byggnad en bit bort.. ett möte för alla stipendiater! Hade ingen aning om det. Såhär är det i Kina..alltid överraskas man av något.

Ciao så länge!

Kommentarer
Postat av: Vivian

Hej!

här har det börjat bli lite kallare, men trots det kan jag inte direkt säga att jag saknar värmen i Kina :P

va försiktiga när ni e ute o cyklar, speciellt utanför campus. jag var så rädd varje gång, försökte att undvika det.

haha, coolt att känna nån som varit munk tidigare. kan ju inte finnas många. tycker om att höra allas historier o vad de varit med om, intressant!

ha det bra! kram

2010-09-15 @ 21:24:49

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0