Sayonara Baby!

Här sitter jag och smaskar i mig nyrostade jordnötter! Eller nyrostade.. köpte nyrostade igår på Walmart, värsta lådan för 7,71:- det kallar jag mums! Nu har jag massa rooooligt att berätta!!


Igår och idag var bra skoldagar med roliga lektioner. Jag gillar min klass, alla är så glada av sig haha, hjälpsamma om någon har svårt med en uppgift och alla undrar ofta typ samma frågor. Så himla bra!! Sen har även alla lika svårt att komma ihåg/kunna uttala sina kinesiska namn som vi skaffat oss. Haha, får ju för mig att alla asiater använder sina namn men även de har ju fått komma på ett kinesnamn med tecken och allt. Kiat från Thailand e skön, han bor här på Int. Students Dormitory också så vi har börjat ta sällskap hem och han är så himla fnissig och jättekul att snacka med haha! Åh jag vill visa bilder på alla men har inte haft med mig kameran till skolan nån dag än, inte så smidigt att bära runt på en tung systemkamera tillsammans med tung skolväska i 35°C värme..

Igår fyllde SuMei (Kath från USA) år och hade med sig tårta och kakor till klassen! Gulligt! Här är tårtor väldigt billigt..värsta piffiga tårtorna för omkring 50Y, sådana som hemma i Sverige kostar typ 300:- ! Ska se om jag hittar en gammal bild från Kina-08-mappen på den här sortens tårtor!

Hur som helst, när vi precis börjat äta av tårtan på rasten så sätter Kiat i halsen och börjar hosta och kan inte sluta så den andra Amerikanskan ska hjälpa honom och säger åt honom att hålla upp händerna, så börjar han skratta mitt i allt hostande och USA-Fabiola tror att han skämtar: "Oh you were joking?" Kiat med sin thaibrytning: "NOooo nobody joking with a cake!!!" Hahaha jag kunde inte sluta skratta haha.

Dock finns det såklart en del mindre bra grejer med själva skolan..
Det värsta måste nog vara toaletterna, och jag som är så kinkig med just det. Usch på sånna ställen ska det ju vara fräscht. Men nu har jag äntligen fått uppleva det som alla som varit i Kina snackar om: "ränn-toaletterna"! Haha kommer inte på något bättre ord men jag ska försöka beskriva för de som inte vet. Man går alltså in i rummet med toalettbås (som ser ut som alla andra allmänna toaletter världens över) dock är det ingen toalett där inne, inte ens en såndär pissoarliknande toalett inbyggd i marken som jag visade en bild på i det här inlägget. Nä utan det är först ett steg upp där man möts av en ränna som leder från förra båset, genom mitt och in till nästa. Så man ställer ena benet på ena sidan floden och det andra på andra sidan sen är det bara att huka. Där ca.40cm under en åker det förbi både det ena och det andra :) Finns heller inget papper utan det ska man alltid se till att ha med sig själv. Såg en japan igår som gick runt med en hel rulle i väskan. :p
Klassrummen är av det lite äldre slaget och bänkarna är inte gjorda för västerlänningar kan jag ju säga. Sven i Ulrikas klass har beskrivit väldigt fint tycker jag hur lektionerna och klassrummen är haha, spana in hans blogg!

Själv har jag sånna här förpackningar i väskan hela tiden. Fint motiv jag valde nu sist jag handlade va? ;)

Så har jag ju glömt att skriva att häromdan när vi hade Lin Laoshi (lärare Lin, som för övrigt är jättelik SaraB!! Fast i kinesversion haha) så skulle vi leka en lek. Den gick ut på att man en efter en skulle räkna från 1 och uppåt. Men man fick inte säga 17, 27, 37 osv. och heller inte 7, 14, 21, 28 osv. Då skulle man istället vara tyst och klappa händerna. Vi börjar och det går bra: yi, er, san, si, wu, liu, klapp, ba, jiu, shi . . . Men så rätt vad det är råkar någon säga ett förbjudet tal och Lin Laoshi börjar fnissa högt och klappa händerna och säger något snabbt på kinesiska. "Va?" "Okey, so now- you sing a song!! Here!" och pekar bredvid katedern. Hahahah så om man gjorde fel skulle man visst gå fram och sjunga en sång inför alla!
Jag börjar fundera på vilken slagdänga jag ska dra av om jag gör fel.. Det gick bra för mig men när vi var på typ er bai ba shi liu (286) tappade jag bort mig totalt och bara sa nästa tal men det var ju såklart 7 om man delade det med något så alla jublar och jag går motvilligt fram och ser ut över klassen. Vad stor gruppen såg ut helt plötsligt!! "Hm..well I'm gonna' sing a Swedish song.." och börjar "Bä bä vita lamm la la la la laa! Har du någon ull ja jag har någon ull!" Haha blev ju helt fel text och lite för höga toner men vad gör det haha ingen annan vet ju hur den ska låta. (den andra svensken var inte där den dan) Hahah ja herregud.. man ska ju prova allt säger de! ;)

Efter lektionerna och många skratt senare gick vi ett gäng till en restaurang och åt lunch. När vi väl har satt oss och beställt kommer Augusto (spanjoren som jag nämnt tidigare) in i restaurangen. Jag vet inte vad det är eller hur tusan det går till men varje dag sen skolstart har vi av en ren slump hamnat på samma restaurang som Augusto! Varje gång! Antingen är han först eller tvärtom. Haha och varje gång blir alla lika paffa och skrattar när vi inser faktum. haha!

14:- fattigare (betalade för Tobis' lunch också då jag var skyldig honom lite) går jag därifrån mätt och glad på väg till Guanghua Tower för att hämta ett viktigt papper. När vi väl kommer dit är de såklart på lunch och åter om 30min. Så vi åkte upp till cafét/restaurangen på 15:e vån. och drack juice och te. Sen kom vi in på huruvida filmer dubbas eller inte i vars land. Då kunde Augusto berätta att det mesta är ju dubbat i Spanien, även Rambo-filmerna så i scenen där han säger "Hasta la vista Baby!" var de ju även där tvugna att ändra för att få det att låta exotiskt så där säger han (med sin grova röst) tydligen "Sayonara Baby!" Hahahah jag tycker det är så himla kul haha

Guanghua Towers. Man vet aldrig hur det slutar efter ett besök där.

Vi fick till slut pappret i alla fall, gick till nästa building 5 min bort för att fixa studentkortet (typ student-ID). Där köade man föst i 10 min till ett rum där de tog ett foto av en (alla andra i kön stod och kollade på. Utom japan-killara som bara tittade på sig själva i sina fickspeglar och fixade till vartenda litet hårstrå) sen vidare till ytterligare en kö till nästa rum där man fick själva studentkortet fixat. Först höll det på att bli MALIN AV?N men jag lyckades säga att det var fel och skulle vara ett E istället :)

Nu pinnade jag och U iväg till ett annat hus 15 min bort och fixade med en annan grej, men då behövde vi vårt kineiska bankkort. Något sånt hade vi inte hunnit fixa än..! Så efter att ha köat 15 min i onödan var det bara att dra vidare till banken 5 min därifrån. (Klockan var nu strax efter 3 och vi började 08.00 = något sega) Väl där fick vi direkt fylla i lite papper och jag hann tänka "nice att vi fick gå före hela kön där borta, hade verkligen inte pallat ännu en kö." Men sen skulle vi visst ta en nummerlapp.. 2203.. * kollar på skärmen * 2160  !! Åååååhhhh! Då blev både jag och U på dåligt humör och blodsockernivån låg på minus. Jag plockade fram kinaböckerna och började plugga till provet på måndag. Kinespoliserna var fascinerade över att jag skrev tecken.. Så drog jag till med en fras vi repeterat massa under lektionen idag: "你今天晚上要干什么?Ni jintian wanshang yao gan shenme?" till en av poliserna haha och han kunde svara att "ikväll ska jag dricka kinesiskt te!" och höll upp sin tekopp. Haha, ibland kan ändå kineserna göra en glad ;) Två och en halv timmes köande senare lämnade vi banken med ett kinesiskt bankkort. Hurra!

Som sagt, varje dag här är blir till ett äventyr. Går inte en dag utan att något särskilt konstigt eller galet händer. faktiskt, haha.


För er som inte hört det- vi hittar av någon underlig anledning cheerios lite då och då överallt i vårt rum!! Fick just en under foten! Vet liksom inte av mig att jag någonsin spillt ut från yoghurten..




Ikväll ska vi fira att det är helg så ett gäng från min klass och ett från Ulrikas klass ska till nåt ställe ikväll. Le rouge eller The rose eller nåt och vi vet inte om det är karaokebar eller klubb eller vad det är men det blir nog bra hur som helst!

Btw, varför funkar inte Spotify för mig?? Är det nån gräns på typ 3 veckor utomlands eller? Det funkade ju till och med två dagar sen..


^

Kommentarer
Postat av: Eddie

Att ni kom till 286 är ju helt sjuk! :P Inte för att det är nån lek jag brukar leka men det känns inte som att man brukar komma över 30 ens ^^

Du får ta och släpa med dig kameran till skolan ändå, jag vill se bilder! :)



Sen tror jag att det är typ två veckor för "Spotify free" och "Spotify open" och obegränsat med "premium" och "unlimited". Borde ju dock gå att switcha med någon som är hemma med två veckors intervall. :P

2010-09-10 @ 13:00:46
Postat av: Marie

Malin det är faktiskt Kukens födelsedag idag, eftersom du inte kan logga in på facebook känner jag att jag borde informera dig om detta! :D

2010-09-10 @ 16:41:40
Postat av: Vivian

E d Bar Rouge?? Åh, det e en klubb vid the bund med utsikt över den!! hoppas det va dit ni skulle!! :)

Jaha, vad det det här eftermiddan som Ulrika inte orkade berätta! haha

2010-09-11 @ 00:09:57
Postat av: Sven Englund

Woohoo! Inte bara jag som skriver långa och bra inlägg! ;-)

Angående spotify, för mig kom det upp ett störigt meddelande om att jag behövde uppdatera vilket land jag är i (eller skaffa premium), men det fanns bara Sverige att välja på. Jag har inte så bra uppkoppling här heller, så jag skaffade premium för att kunna ha offlinelistor. Vet inte om det finns någon gräns för hur länge man kan använda Spotify utanför Sverige.

2010-09-11 @ 04:42:34
URL: http://www.svenenglund.se/blogg

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0