你好吗?

Jag blir galen.. jag har tappat bort min nyckel! Vi har sånna där magnetiska kort som nycklar till rummen här och min är spårlöst borta alltså!! Har aldrig tappat bort någon nyckel *peppar peppar* och så gör jag det här såklart.. Eftersom ingen här nere i receptionen kan engelska är det jättesvårt att förklara för dem vad som hänt. Det står alltid någon som jobbar här vid entrén som man ska visa nyckeln (bevis på att man är boende på dorm) för och förut idag när jag kom hem från skolan försökte jag tappert med min kinesiska och det blev väl något i stil med: "Det här är min rumskamrats! * håller upp Ulrikas nyckel som jag lånat * ..min- vet inte var den är! Kanske på rummet. Jag vet inte.." Hon kollade lite surt på mig och sa nåt till sin kollega.. Sen sa hon nåt till mig och det enda jag uppfattade bar "bashi kuai!" Hm..80 spänn kostar det om man vill ha en ny. Har verkligen letat överallt men hittar den inte. Tänk om nån annan hittat den, då är det ju bara för den att smita in i vårt rum! :O  MÅSTE fixa ny + ändra kod eller hur man nu gör.

Jag och U har försökt skriva ned var vi varit de senaste dagarna och när jag hade den senast. Och det sjuka är att Ulrikas nyckel var försvunnen i 3 dagar och enligt våra anteckningar måste min nyckel ha försvunnit någon gång under dagen, samma dag som Ulrikas nyckel återfanns den morgonen..! (?)
Ja herregud..

Testade för övrigt att räkna mina besökare från förra veckan, det var 219 stycken sammanlagt! :D jag är stolt haha! Ska börja göra det nu tänkte jag, veckovis, det är rolig statistik ju :)

–––––––––––––––

Jag har fått en fråga från Gugge som lyder såhär: "Jo undrar en sak: - hur ser kinesernas tangentbord ut???"

Jo, kinesernas tangentbord är inte flera meter långa med ett tecken på varje tangent, som man kanske kan få för sig ;) De ser ut som de flesta andra tangentbord, dock fungerar det på ett helt annat sätt när man skriver.

T.ex. så heter hej! på kinesiska ni hao! Men det finns flera kinesiska tecken som uttalas ni respektive hao. När man ska skriva det på datorn trycker man in n-i och det kommer då upp ett antal tecken som uttalas ni. Är det det första tecknet man vill använda så trycker man in 1an, det andra 2an osv. Sen gör man likadant med hao. Gör man rätt ska det bli: 你好!

Alltså måste man veta vad det ska vara för tecken för att kunna få en vettig sammanhängande text på kinesiska, då ord som uttalas likadant kan ha totalt olika betydelse. Hao t.ex.. Betonar man det på ett sätt betyder det bra. Uttalar man det på ett annat kan det bli nummer.


Ni hao betyder Du bra.. lägger man till ett ma på slutet blir det istället en fråga; Ni hao ma? Du bra? och man frågar hur någon mår! Kinesiska är ett mycket speciellt språk..när man kommit in i det och kan lite måste jag erkänna att det faktiskt är ganska logiskt! :)


Kul med frågor!! Fråga gärna om det är nåt speciellt ni vill att jag skriver om, berättar eller visar bilder på!! :D

Kram adiooos!

love Mac's photo booth!




^


Kommentarer
Postat av: Vivian

Hej!

Cool bild! ang nyckeln... låter lite mystiskt att ulrikas nyckel varit försvunnen men dykt upp igen just när din e borta... ser de likadana ut?? haha!!

hoppas du hittar det snart!!

kram

2010-10-09 @ 23:20:27
Postat av: Malin

Hahaha! Ulrika snodde min!.. Haha

2010-10-10 @ 09:52:54
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0