kommentarsvar


Tack så mycket för alla grattis till ny madrass och studieresultat haha :)

Claes!
Tack för din kommentar, vad glad jag blir! O vad roligt att du länkat vidare min blogg! Vet inte, vissa dagar är kanske mer intressanta att läsa om än andra :)
Trist med skräpväder där hemma med slask och annat. Här är det varken slask eller varmt. I mitten på oktober började det bli svalare här, sedan ännu kallare. Nu är det omkring samma grader varje dag, tror det är ungefär 15. Men luften här är ju så fuktig så när det blåser lite kallare vindar uppfattar man vädret som superkallt. Så det är jacka och gärna mössa mot kvällen som gäller här!

Du hade en fråga om internet och huruvuda sidor är blockade här eller inte.
Det är absolut något jag märker av! Som många förmodligen redan vet så är Facebook, Youtube och Twitter blockat i Kina. Kommer inte alls in på sidan om jag skriver in adressen i fältet. Jag skulle just söka på Wikipedia varför det är blockat, men blev istället påmind om att Wikipedia.com är ju också oåtkomlig. Eller ja, söker jag på google.com efter "facebook, China, blocked" får man bara error-meddelande som svar. Likaså svenska Google.se går inte att komma in på. Google.com fungerar dock men så fort man söker på bilder behöver webläsaren tänka, tänka, tänka och till slut får man upp små bilder men så fort man trycker på en bild för att se den större möts man av nåt felmeddelande.
Gjorde ett nytt försök att komma in på wikipedia.com och därefter söka efter "blocked websites China" och kunde då läsa bl.a. det här:

Wikipedia (en.wikipedia.org), and other languages of Wikipedia excluding Chinese Wikipedia (zh.wikipedia.org) were unblocked on April 4, 2008. However, sensitive topics such as Dalai Lama and Falun Gong are still blocked including the Wikipedia article listing sites known to be blocked. The move comes after International Olympic Committee (IOC) inspectors told Beijing organisers that the internet must be open for the duration of the 2008 Olympics and that blocking it "would reflect very poorly" on the host country.[4] It is currently more accessible with repeated clicks on taboo matter causing the user to be locked out. In late July, 2009, all images on Wikimedia pages have been removed by certain ISPs in China.[2] "


Så i det här spåret är det, sidor blockeras och tillåts, blockeras igen, osv. I början när jag kom hit hade jag jättemycket problem med Hotmail.com.
Alltså- Stora officiella sidor där information om diverse kan spridas, som inte Kinas ledning kan hålla koll på, gillar de inte :)
Det var roligt när vi inte kunde komma in på Ulrikas blogg under två dagar haha! Vad har hon då skrivit om egentligen..? ;)

Det här vet jag inte om jag bör nämna eller inte på bloggen, men det finns iaf sidor som man går in via för att få åtkomst till de ovannämnda hemsidorna. Dock är ju Apples Mac så bra så med de blir det extra svårt att knäcka sig igenom servrar och proxys och vad det nu kallas. Men jag fann till slut min lösning så min facebook-abstinens var på max :) Dock känns det lite läskigt..känner mig som lite av en hacker. Spännande!..



Mamma: Jag skriver i mail vad det är för spec. jag vill ha från Sverige!!
Jag har också (för längesen) börjat fundera på hur jag ska vänja mig vid alla priser hemma igen.. Att t.ex. att inte kunna köpa en 600ml-colaflaska för 2,10:- känns... jobbigt! Och maten sen! Här äter man sällan mat för mer än 40Y / DAG! Och då köper jag ändå frukost, lunch, middag i stort sett varje dag. 40Y var nog lite att ta i förresten... en vanlig skoldag ser ofta ut såhär:

Frukost äter jag hemma (yoghurt, bröd, ost som jag storhandlar på Walmart), lunch i skolans Canteen (omkr. 5, 6Y) eller från street food (4Y) och sen middag på "muslimstället" (6-10Y) eller från street foot (2-6Y)!


Grattis i efterskott till Eva B som fyllt 50 och haft kalas!! Hoppas det blev en mycket lyckad tillställning!!

— Och juste! Tänkte bara berätta för er där hemma som inte själva har en blogg:
Om ni vill kommentera på gamla inlägg så får ni jättegärna göra det, för jag får ett meddelande när jag loggar in om vilka inlägg jag har fått kommentarer på! :) Så t.om. första inlägget kan ni kommentera på om ni vill! Det var någon som skrev att det kändes dumt att kommentera på gamla inlägg men det är det verkligen inte! :D

 

 



Är det något speciellt ni vill att jag skriver om eller visar bilder på här på bloggen? :)




Kram!


Kommentarer
Postat av: Sanna Ek

Cool header du har :D

2010-11-14 @ 16:48:51
URL: http://sannaek.blogg.se/
Postat av: Sanna Ek

Jo, eller alltså jag svarar på frågor angående design. Så är det något du undrar över så hjälper jag gärna till! :)

2010-11-14 @ 18:19:58
URL: http://sannaek.blogg.se/

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0