trött dag.

Hej! Idag var en jobbig dag. uh. Det började med att vi råkade sova liite för länge idag med..så vi missade frukosten IGEN!! :( :( Blä jag vet inte varför det blir så för vi är verkligen inte uppe sent. Så kl. halv10 borde inte vara något problem att gå upp.
Hur som helst så gick U ner till vad vi kallar "brödboden", affären som säljer alla möjliga sorters bröd (allt ifrån fullkorn till ananasfralla till bacontäckt bröd till hela-måltids-bröd) och har öppet 24/7! :) Hon köpte lite frukostböd till oss så satt vi på rummet och åt och bestämde hur vi skulle lägga upp dagen.
Två mål fanns med: Ett besök på Fudan och ett besök på Carrefour!

Som sagt, alltid mycket folk i tunnelbanan, och här åker man antingen rulltrappa eller går upp. Man går inte i rulltrappan, som hemma! Folk står på både höger och vänster sida så man ska inte räkna med att få gå förbi nån. Här vill alla vara först.


Vi lyckades hitta vilken station vi skulle gå av vid för att komma till Fudan University (Hongkou Football Stadium) och väl där frågade jag en tjej i vår ålder vart åt Fudan ligger. Jag tänkte att hon bör ju kunna engelska eftersom hon ser ut att gå i skolan. Men trots min ganska simpla formulering: "Excuse me, Fudan University?" så förstod hon inte. Jag upprepade mig och hon snappade nog upp vad jag sa för hon tänkte lite sen beskrev hon noga vägen för oss.

Här finns det de trevliga/hjälpsamma kineserna och så de otrevliga/icke-hjälpsamma kineserna. De förstnämnda kommer gärna fram till en innan man ens hunnit fråga om hjälp, de vill verkligen hjälpa till. Den andra 'sorten' kollar inte på en när man säger "hello" eller "excuse me" utan mer snett ner i marken, de ler aldrig mot en, de skriker nåt högt på kinesiska och kollar bort! Förstår mig inte på dem..

Hur som helst, man märkte vid Hongkou Football Stadium att medelåldern hade sjunkit aningen. Det tyckte i alla fall jag. Här såg man ungdomar överallt, något jag reagerat på att man inte gör vid oss här i Jing An. Jag antog att det var för att Universitet ligger i närheten!

På bussen var det några som såg ut att vara i vår ålder och med varsin resväska, vi antog att de skulle till Fudan och registrera sig idag! Jag fick en konstig känsla inom mig, dels väcktes en viss nervositet men samtidigt kände jag att nu är jag på väg att börja på något nytt och helt annorlunda. Något som inte alla andra 19/20åringar i Sverige gör. Så har det ju varit förut, man har börjat högstadiet som alla andra, gymnasiet som alla andra. Nu ska jag börja plugga kinesiska på ett toppuniversitet i Kina!

Dock ändrades den där fantastiska känslan lite så fort vi kom in på Campus. Det var skitigt på marken överallt och byggnaderna kändes gamla. Vi som nu är inne på 3/4-stjärnigt hotell-standard blev något besvikna. Dock finns ju det nya området med de två höga tornen vilket var mycket fint och fräsch men resten kändes halvkul måste jag säga.

Däremot när vi kom bort till området med 'the dormitory for intenational students' var det lite finare och kändes lite bättre! * *phew!!* *

Efter detta äventyr bar det av till Zhongshan Road där vi hann med en lunch/middag på Ajisen Ramen och därpå lite Carrefour-shopping. Guuud vad jag är trött nu!! Ska kolla The Holiday med Ullan nu :) sen sova och imorn blir det inge försova sig igen!!!!

Nybygge i Hongkou.



På campus cyklade alla överallt! Måste fixa cykel sen :)




Här blir det mörkt här väldigt fort så när vi väl kom fram till vårt dormitory var det kolsvart men en bild lyckades jag få på vårt hus. fiiint..



Ajisen Ramen! Mums!!



Shoppinggallerian som Carrefour och Ajisen låg i.



Carre!



Jag skulle köpa block och upptäckte att jag hade några att välja mellan.. :)



Ris i lösvikt!




^


Kommentarer
Postat av: Vivian

Hej!

Åhh, ni besökte Fudan!! Ahh, det väcker minnen! De två högsta tornen, Guanghua Tower, e typ Fudans stolthet!! Visst e d fint där? håller annars med om att resten inte e lika attraktivt :P

2010-08-28 @ 19:51:49
Postat av: marie

Heej små sötnosar! Oj vilken dag ni haft men vad bra att ni åkte ut till Fudan och än en gång tack för alla bilder:) Ja, ert dormatory såg ju fint ut, spännande det är vad det är- Hade Vivian cykel när hon bodde där?Fina frukter på bild,är det kostsamt att handla och njuta av dem?btw sååå kul att Anton och Sebastian kommer att ge sig iväg.Toppen tycker vi:)Ja, vi minns också de där kineserna som bara vägrar vara tillmötesgående.Asch man får raskt fråga ngn annan.Vi hade trevligt i Gustavsberg, vi köpte nytt fint porslin mm som du skulle gilla!Träffade Ellen och Lennart,Carolines föräldrar som hälsade så gott och som kommer ge er namnet till en jättetrevlig sv tjej som bor och jobbar i Shanghai sedan flera år.Har lämnat din blogg-adr till mina syskon, hoppas de läser OCH ger kommentarer!Vi har ätit gott ikväll och Ankan är på Ellen K lott å grillar m klasskompisar.Hon mfl ville sova hos W.Wong men vi sa nej.Hoppas ni sover gott inatt och att ni inte missar frukosten imorgon.KRAM mamma och pappa

2010-08-28 @ 22:08:09
Postat av: Surr!

hahaha du kan ALDRIG gissa vem som ringde mig precis!!! haha "korchen-jocke"!!! XD XD hahah så himla kul! han och putte satt och tog några öl och undrade om vi skulle med ut till söder! haha sköna grabbar dom där. Sa att du va i kina och att jag va dunderförkyld annars hade det ju kunnat bli en riktig toppenkväll! aja vi sa att vi får ta en ute kväll en annan gång :) tåkigt att du inte är här! schysst med IKEA = få lite sverigekänsla! :) har inte läst det här LÅNGA inlägget än men ska,va bara tvungen att berätta :p

Hoppas ni sover gott och hälsa Ullis!! Kramar!!

2010-08-28 @ 22:24:33
Postat av: surr

har föresten också gjort världens STÖRSTA lasagne! den kommer ge minst 10(!!!!) matlådor!!! :D :D :D Kram!

2010-08-28 @ 22:27:07
Postat av: Malin

Jaa just det området var fint!



Ja det var kul att ändå ha varit där en gång innan 'registration'! och ja vivian hade cykel! :) Bra av er att bestämma att no Wong översleep!!! ;)



HAHAH! Sara!! Jag dör xD hahaha men åh du måste träffa dem igen nån gång, de var ju sköna, faktiskt! :) du får hälsa från mig, så hänger jag på sen om ett år! ;) haha.. 'korschen-jocke' och 'putte' :p

2010-08-29 @ 04:44:10
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0