Expo 2010 Shanghai China

Hej igen!
Idag var vi alltså på Expo, världsutställningen i Shanghai! Länder från hela världen deltar genom att ha sin egen paviljong där man presenterar sitt land, och vad som är typiskt för det, på olika sätt och i olika former.
Vi började med att hänga i den Asiatiska delen (finns även Europa-delen). Men då vi ganska snart upptäckte längderna på köerna in till varje paviljong funderade vi på att gå direkt till Europa. Dock kändes det tråkigt, vi ville ju se Kinas och japans! Vi gick en bit och kom till Saudiarabien.. Den som alla snackar om, den som är mest poppis, som jag jättegärna ville se!! Kön såg inte särskilt mycket längre ut än den till de tidigare men vi frågade ändå hur lång den beräknade kötiden skulle vara- FEM TIMMAR!!
Vi hann med lite Cambodja och Filippinerna sen drog vi till Europa!! No more Asia.

Det var väldigt kul att bara gå runt där och titta på alla tuffa byggnader, vissa var mindre avancerade medans andra var helt otroliga!! Måste faktiskt säga att av de vi såg (Cambodja, Filippinerna, Sverige, Monaco och Finland) var Sverige helt klart ballast!! Sjukt bra paviljong, alla rätt! :D Jag tycker att de lyckades få med det mesta som har med Sverige att göra. Kände mig riktigt stolt över vårt land :) Däremot var jag lite förvånad över att det inte höll till fler svenskar där..tror det var tre stycken av alla ca.30 som jobbade där. Lite trist, jag trodde att vi skulle få snacka lite svenska med folk :)
I övrigt var det förvånansvärt lite västerlänningar/vitingar på Expo-området!!! Nästan så det går att räkna på två händer! Konstigt..


Ni får se på bilderna, orkar inte skriva så mycket. Då expo-området är lika stort (om inte större) än hela Södermalm i Stockholm så gick man väldigt mycket och väldigt långt. Är ruskigt trött nu :)

Inatt är sista natten på hotellet :( Vi trivs så himal bra här. Det här hotellet kan jag verkligen rekommendera till er där hemma som tänkte komma och hälsa på! :)
Imorn bär det av till Fudan igen för registration sedan är det our next home! Nervöst!!

 

Bostadshus.


Ke kou ke le!


Haha! Första stoppet, innan själva området, fint!





Mitt nya fina halsband :)



Expo-passet! Man kunde köpa ett pass för 30:- så fick man en stämpel i varje paviljong man besökte :D Vacker bild jag tog nyss i webcamen.. :p



Saudiarabien!

Kina! Enormt hus, syns inte riktigt på bilden.

Cambodia! Haha..värdelös paviljong. Tog ca 3 min att gå igenom.

CP Food Pavilion :)


Äntligen såg vi Eurpoa! :D


..och Sverige!!

^

Kommentarer
Postat av: mamma marie

Nihao!Fantastiskt kul att läsa det du nu skrivit om Världsutställningen i Shanghai 2010!!!!!Å,vilka var där;jo Ullis och malinbrallan. Men tänk va, 5 timmars kö!!!Det var vad vi hade hört men man ville ändå inte riktigt tro på det.Vilken tur för Er OCH OSS att ni har kameror.Ni kan inte ana hur kul det är att titta på alla finfina foton.:)

Lycka till imorgon på Fudan!Ja, det blir nog tufft att få med sig allt, och nu har inköpen fr IKEA tillkomit!Stor bamse kram fr mig :)

2010-08-29 @ 16:47:45
Postat av: Vivian

Hej!

Expon, ja....lång kö o varmt på sommaren är det!! Men sist jag hörde var det 9 tim kö till saudiarabien!! det e inte klokt!! köade ni till sveriges?? för det behöver man tydligen inte göra om man har svenskt pass :P dock stod jag i kön i nästan 2 tim sist :( expopasset var slutsålt oxå när jag va där, skaffade en senare men det blev inga stämplar i den nej!!

D kmr va kul på registreringen imron. Ni kmr träffa många andra utländska studenter där, vilket e så kul!! Ni kmr få se imorn!!

Kram

2010-08-29 @ 17:07:18
Postat av: Petter

Vad häftigt med Expo! Jag har träffat de som har ritat den svenska paviljongen ;)! Asballt verkar ni ha det.

2010-09-10 @ 21:36:15

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0