T





Ulrika har börjat tycka om att dricka te!! :D
Det här är tecknet för te, och uttalas som ovan utskrivet chá. För er som inte kan kinesiska: Den lilla accenten står för hur man ska uttala ordet. När den pekar åt det här hållet kallas det för ”den andra tonen” och man skulle kunna säga att man uttalar a:et ljusare och ljusare. Gå nerifrån och upp, precis som tonen visar.


Det här är även ett av mina favorittecken. Jag tycker det är så fint och gillar att skriva det, jag gillar streckordningen man skriver det i. Haha :)
I tebutiker där hemma kan ni se det här tecknet typ överallt. På tekoppar och förpackningar. Tidigare om ni sett det i tesammanhang kanske ni har anat vad det betyder, men nu vet ni även hur det uttalas :)


^

Kommentarer
Postat av: mamma

Tja! Håller med Dig om att det är ett vackert tecken.Kan se framför mig hur det bara rasslar till när Du börjar skriva - pang bom så är det klart!

Men vilket sorts te är det nu som Ulrika har börjat gilla? Rött Svart Grönt eller mittimellan;)

2011-03-19 @ 20:40:35
Postat av: Malin

Haha tack! :)

Det är grönt te, än så länge. Hoppas på fler sorter snart!

2011-03-20 @ 04:38:29
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/
Postat av: ulrika

Ohh haha fint inlägg :)

Ja jag kommer nog ta alla tesorter med storm snart! :D



Kram

2011-03-20 @ 04:52:54
Postat av: Caroline

Jag älskar kinesiska tecken! Tycker att de är oerhört vackra. Den för te var extra fin! :)

2011-03-22 @ 00:21:59
URL: http://carolinedahl830514.wordpress.com

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0