prutande och språkvänner, det är Kina det!

Waah jag har så mycket att visa och berätta så jag vet inte var jag ska börja..

Visar er istället lite just nu!
Ja här sitter jag iklädd min nyinförskaffade mössa och äter nudelsoppa till middag!
I LIKE! Både nudelsoppan och mössan :)


Prutade igår till mig den här mössan, en annan mössa och två feta halsdukar för 100Y sammanlagt! Så 25Y styck. Det är rätt bra tror jag, (kineser skulle såklart kunnat få det billigare, det kan de alltid..) mina kompisar har lyckats få halsdukarna för 40Y/styck som lägst. Så jag är nöjd!

Nu är det bara gosig vinterjacka som saknas.. Det blir bara kallare och kallare här så jag måste verkligen fixa en nu. Kryllar av fina jackor här så det borde inte vara nåt problem. Det jobbiga är väl, att de finfina lite speciella, inte H&M-jackorna, kan man finna på markets där man ska pruta. Och pruta är mycket ansträngande och inte jättekul in the end.. :)


***

ZHOU XIAOLIN
En extra rolig grej som hänt på senaste tiden är att jag fått kontakt med en kines som pluggar på Fudan. Jag hade lämnat mitt nummer till en som jobbar på Fudan och sa att "om du vet nån kines som vill ha en language-partner så får de gärna höra av sig!", ungefär. Sen skickade den här läraren två nummer till mig varav en av dem jag kom att kontakta.
Hon heter Zhou Xiaolin (Zhou = efternamnet. uttalas ung.: djow schiaolin) och är 24 år. Pluggar english linguistics här och har nu betat av 1,5 år av hennes 3-åriga utbildning. Minns tyvärr inte namnet på staden hon är uppväxt i.. men nu bor hon iaf också här på campus, på kines-dorm!

Idag var andra gången jag träffade henne. Vi hade först bestämt att ses borta vid 食堂 / shitang / canteen / skolmatsalen, men idag regnade det (första gången på måånga många veckor) så hon föreslog att vi kunde vara i hennes rum eller mitt rum.
Jag har länge vart nyfiken på att se hur kinesernas dorm ser ut, så det blev en träff där!
OJ vilken skillnad jämfört med mitt 房间 / fangjian / rum!!

Xiaolin bodde på 5e våningen, precis som jag! dock hade de inte hiss i huset så det blev till att vandra. Sen gick man in genom dörren, då kom man till en slags hall där det fanns ett tvättrum/badrum och så var det tre dörrar till tre stycken dubbel-房间. Där stod även en såndär stor blå vattendunk med tapp. Denna har de alltså att dela på, 6 pers.
Tvättrummet luktade fukt (läs: mögel) och toaletten var en hål-i-golvet-toalett..! Allt kändes redan så fräscht!

Hon visar mig in i hennes rum. Hennes rumskamrat är inte här just nu, för hon har åkt utomlands för att plugga ett av sina år på Fudan. Hon befinner sig inte var som helst utan på Uppsala Universitet i Sverige!! :D
Xiaolin vill bli lärare när hon "blir stor" och planerar också att åka till Sverige och plugga ett utbytesår! Tänk om jag kan träffa henne i Sverige sen!!

Hur som helst- jag går in i rummet som är rätt litet, och ser väldigt kinesiskt ut. Ungefär som jag tänkt mig, sa väl något i stil med "Oh vilket mysigt rum, lagom storlek" eller nåt haha!.. Så tog jag av mig jackan och drog av mössan, men då hejdar hon mig: "Eh, du kanske ska ha på jackan, det är inte så varmt här..vi har ingen AC/Heater". Jag känner efter och märker att det var ju svinkallt där inne :O Så på med mössa och jacka igen. Fick låna ett par gosiga tofflor.
Skulle kolla om deras säng hade samma madrass som vi, eller ja, min ex-madrass dvs. :) Lyfte på täcket lite, så ere bara en lite tjockare filt som ligger på de hårda plankorna!!?! :O jag höll på att smälla av. "Is this it?!" fick jag väl ur mig. Haha jag var i chock, över allt. Tre täcken använde hon, för att inte frysa!
Eftersom de måste betala för elen har de inga lampor tända utan endast skrivbordslampan tänd. Det förklarar varför det nästan alltid är helt släckt i alla kines-dorm, medans hela 留学生宿舍 / liuxuesheng sushe / internationella studenternas dormitory, nästan alltid är helt upplyst..

Så där satt vi i ett iskallt rum med mössa och halsduk, en lampa tänd och snackade oavbrutet om allt mellan himmel och jord och visade varandra bilder, musik, videoklipp m.m på datorn. Jag hade med mig min så jag kunde visa bilder på er där hemma, snowboardåkande i svenska fjäll, konfirmation i kyrkan osv. Rooligt! :)

Efter 3 timmar sa jag att jag nog borde börja dra mig hemåt, men så var jag bara tvungen att säga att jag inte förstår hur hon kan bo i det kalla rummet, plugga där?
"Det är därför kineser går till biblioteket och pluggar.." svarade hon. Och då gick det upp för mig, biblioteken är alltid proppfulla, och dormrummen nedsläckta. Det är för att det är omöjligt att vistas hemma! Uh tyckte synd om henne men hon var glad ändå, hon var van vid detta sa hon. Och det där med toaletten, kunde hon berätta att hon är inte van vid det jag kallar "vanlig" toalett. Utan för henne är hål-i-golvet-toalett standard.

Vi försökte få till en snygg bild på oss med kul effekt på kameran. Det blev ju supergulligt!
HAKAN?! HAHAH!!

***


Glad 3:e advent på er förresten!! Ska bara lägga in bilderna från kameran på datorn så kommer det ett fint adventsinlägg sen :)


Ulrika kunde just berätta för mig att år 2011 kommer "releasen" av snabbtåget som går hela vägen mellan Shanghai och Peking. 132 mil gör tåget på mindre än 4h och går i 380km/h!
Det måste vi åka!



långt inlägg, hoppas någon ville läsa :)
^

Kommentarer
Postat av: mamma

Hej Malin! "Glad tredje advent" på Dig. Vad kul att Du och Xiaolin har fått kontakt med varandra.Tänkte direkt att man vill hjälpa henne med både det ena och det andra, jag menar en madrass tex.Nästa gång kan ni väl vara hos Er,där det åtminstonde är bra mycket varmare.Ullis och Du bor ju värsta lyxigt ju!

Jag såg just på hennes blogg att Ni t.o.m har en julgran!!!Ser fram emot att se den pyntad och fin:)

kram,kram

2010-12-12 @ 18:11:20
Postat av: Marie

Hej Malin!! Allt ser ut att vara bra hos er. Stackars kineser dock. Kan du inte låna henne din gamla madrass? haha

Glad 3:e advent, igår satte jag upp och klädde min gran, kände att jag behövde lite julstämmning :)

Jag vill de bilder från när killarna va å hälsa på!

Gud vad osammanhängande allt blev, men men.

Tänker på dig ofta, puss

2010-12-12 @ 19:52:18
Postat av: mamma

Hakan! hahahaha

Idag fyller både Gugge och Magga år!Hipp hipp hurra

Och imorgon bitti ska jag gå till Vasa Real och se när Annika och alla andra nior lussar:)Natten går tunga fjärt...(föreslog A jag skulle skriva)Är osäker på om hon verkligen har koll på all text i alla verser???

Tänk om Ulrika och Du skulle fixa världens Lucia tåg med alla Era kompisar - tyvärr lite väl sent påkommet att komma på nu!

Sov sött vidare... Stiger med tända ljus ^.^ '-' O:

2010-12-12 @ 21:31:35
Postat av: Vivian

Hello!

Oj, ser att du besökte ett kines-dorm! hmm....hade hört massa om dem o tydligen stämmer det som jag hade hört. själv hade jag dock inte besökt deras dorm nån gång. men det e verkligen stor skillnad på deras o international students dorm....

haha där har du en till som kan knytas till sverige!! har märkt att d finns rätt många kineser som pluggar här ett år eller nåt på su. finns rätt många utbytesstudenter från kina! många av de läser oxå masters här för nån konstig anledning :S

så det har blivit kallar nu i shanghai, hörde att det snöade oxå!! det är inte ofta det händer!! du får nog köpa en varmare jacka snart så du e förberedd när kylan slår till!!

kram

2010-12-16 @ 23:30:50

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0