Barbra Streisand- dudubidoo!

Heej på er!
Vad fint att ni har kommenterat så flitigt på sista tiden trots att jag knappt skrivit nåt. Har verkligen inte haft nån tid över att sitta vid datorn.
Återigen vill jag tacka så mycket för alla fina namnsdagsgrattis jag fick den 10:e december av er!! Det värmer att ni tar er in på bloggen då och då och även orkar kommentera! Blir glad av kommentarer från precis alla, unga som inte jätteunga, så håll er inte för att kommentera! :D

Men så är det ju även kul att få svar om man nu har lämnat kommentarer och frågor. Jag hann med en liten julhälsning på julafton men nu ska jag se till att skriva ihop ett lite längre inlägg så ni där hemma får reda på lite.
Men först och främst ska jag svara på frågor! Har en bunt frågor ni frågat sedan en tid tillbaka som jag inte fått tid att svara på. Trist eftersom jag tycker det är så kul att ni frågar och undrar om saker och ting i den här delen av världen :)

My new style med brillor utan styrka haha.


Mamma skrev:

"Måste bara fråga, kommer man upp ända upp i handtaget, jag menar närmast himlen eller är man prick under? & Har Du hört om en läskig brand i ett höghus i SH nyligen?"

Svar:

Den baren jag har varit i kallas Hotellbaren och ligger precis under "hålet" i SH Financial Center. Det är gratis att åka dit upp och på 91a våningen ligger Restaurangen och på 92a ligger baren. Där är det dyra priser men jämfört med Sverige och Stockholm är det 'normala' priser. En drink kostar 88Y och öl mellan 50 och 80Y.

Branden hörde jag om. Flera av mina vänner hade skrivit till mig för att höra hur det var, om jag var ok. Så himla gulligt. Faktum var att jag inte hört nåt om det där innan dess så jag förstod först inget när jag läste meddelanden. Men branden ägde rum i ett distrikt där jag aldrig håller hus och jag märkte heller inget av den. Läste på Expressen.se att "branden märktes av runtom i hela Shanghai" vilket jag alltså inte instämmer i. Men läskigt och allvarligt lät det och hemskt att höra att ett 40-tal personer dog. :(


 

Claes skrev:

"Har ni några årstider eller hur ser klimatet ut över året?. Är luften OK i en så stor stad eller har ni problem med "smog"?"

Svar:

Här i Kina har vi årstider. Jag hade tidigare bara varit i Kina på sommaren men har nu även upplevt en höst och nu vinter! På sommaren är det omkring 30°C, 40°C i Shanghai. Luftfuktigheten ligger väl på en 60, 70, 80, 90%. Galet. Då känns gatorna smutsigare, att ta ett djupt andetag finns inte på kartan. När man är utomhus längtar man in till Luftkonditioneringen och kylan.

Höst i Kina var skönt. Riktigt skönt. Så som vädret var då är väl vad vi i Sverige skulle kalla sommar. Omkring 25°C, lite småvindigt och det var möjligt att vistas ute en längre tid. Frukost på balkongen blev det ofta och sitta på stora trappan utanför huvudbyggnaden i solen gjorde man gärna! När Sverige började gå runt i jacka gick Shanghai fortfarande i shorts :)

Vinter.. burr! Då det fortfarande är fuktigt i luften här blir vädret lite mer rått än hemma. När det blåser kalla (fuktiga) vindar i 5+°C blir det ruskigt kallt!! Kan inte riktigt förklara men det är en annan kyla än hemma. Om luften är renare nu än tidigare på året är jag osäker på men då och då kan man ta sig ett djupt andetag då det iaf känns fräscht. Det luktar inte smuts. Snö är mycket sällsynt. Snöar i stort sett aldrig här men ibland under december/januari kan det komma ett snöfall eller två har jag hört. (Jag har fått uppleva ett hittills!)

Smog. Jag har hört att bara för 5 år sedan var det mycket sällan man kunde se blå himmel i Shanghai. Men nu är det ofta blå himmel över SH. Det blev även bättre inför- och under Världsutställningen Expo! Då ersattes många bussar med el-drivna sådana osv. Men nu är det tydligen så att direkt efter Expo så har miljön redan försämrats, då mycket i den kinesiska vardagen har "gått tillbaka till det vanliga", regler och bestämmelser som infördes i samband med expo gäller inte längre. Så konstigt tycker jag. För dem är det visst viktigt att det ska verka bra, men det behöver inte vara äkta.

När det är blåsigt ser det ut såhär runtom på campus, hela raddan!

 

Annika och Pappa:

JA! Det var vår ljusslinga på bilden :D den blinkar så fint här varje kväll på vår balkong! MEN vi har fått en konkurrent. Hennes balkong är maximal. Typ 5 ljusslingor på hela balkongen. Inte bra! Men äh, vår är mer stilren ;)


Oliver skrev:

"Ang. frukten sa kanske det ar Pomelo du menar: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pomelo "

Svar:

Det stämmer alldeles riktigt! Det är Pomelo jag har skrivit om ett par gånger, så himla god frukt! Läs gärna om den om ni vill på länken Oliver länkade. På kinesiska kallas frukten yòuzi 柚子.

 

Jennifer skrev:

"Funderar inte du på att använda ett kinesiskt namn nu då? Konstigt att bli kallad ett annat namn än sitt eget dock..."

Svar: Jag har ett kinesiskt namn! Jag heter 爱玲 , uttalas ÀILÍNG. Det första tecknet är tecknet för kärlek, det andra kan betyda massor men min "privatlärare"/tutor sa att har man 玲 i namn betyder det ungefär ljudet av jade mot jade. Jade är ju något mycket fint och expensive så hela namnet blir ju ungefär som kärlek till något mycket fint. Haha det är bra tycker jag :)

Det var första dagen här på Fudan, på registreringen, så sa frågade kinesen man snackade med: "Can you please write your chinese name here?" ..."uhm I don't have any?" Nehepp då skickade de mig till ett fixa-kinesiskt-namn-bord där de skulle kolla på ett namn åt mig. Då gav de mig 艾玲 vilket jag har använt mig av tills bara ett par veckor sedan. Men jag tycker inte att det tecknet är så fint + tråkigt att skriva så jag har nu bytt till 爱 !

I klassrummet är jag Ailing, bland vissa kompisar är jag Ailing och jag är alltså registrerad på Fudan som Ailing, så så fort jag ska skriva på någonstans skriver jag under med de två tecknen. Kan skriva det superfort nu haha ;)

 

 







Diana skrev:

Är du kvar i Augusti? Jag ska på tävling i Shenzen då nämligen"

Svar:

WOHO roligt att du kikade in och kommenterade!! :D Vad fint att ni 9D1:or ägnar en tanke åt mig då och då, jag gör detsamma för er :) Uh så längesen det var vi sågs! Skolan slutar här den 15e juli, så åker jag hem strax efter det, så tyvärr kommer jag inte vara här i Augusti.. tusan också! Men häftigt att åka till Kina och tävla!! Har du gjort det förut? Du e också cool!!! Kram!

 

Vivian (som hör till en av de mest kommenterande!!) skrev:

"Din kinesiska efter 4 år? no problem!!" & "Julgranen blev ju så fiiiiin!! o ni har verkligen lyckats me julpyntet!!  Hörde att det snöade oxå!!”

Svar:

Haha tack för att du tror på mig! Osäkert om jag kommer att plugga i 3 år till, men jag skulle vilja fortsätta mina studier i kinesiska, ju mer man kan desto roligare blir det ju. Så blir man så imponerad av sig själv när man kan ett sådant svårt språk mer och mer. Vet dock inte hur jag ska få ihop det då jag måste börja en utbildning nångång känns det som. Uh hatar att tänka på sånt här när man vet varken ut eller in..

Tack så mycket för beröm om julpiffet i rummet haha! Vi gör så gott vi kan för att göra det här trista rummet till nåt fint och mysigt :)

JA! SNÖ! Det snöade en gång för någon vecka sedan nu. Det snöade hela dagen, från början till slut ungefär. Så det hann lägga sig ett vitt täcke på träd, gräsmattor och trottoarer här på campus. Jag såg många som aldrig sett fallande snö förut. De bara stod och kollade upp i luften och tig tag i snöflingor. Det var en fin syn. Våra vänner från Madagaskar gick ut i kallingar och gjorde snöänglar när de nu upplevde snö för första gången. Snögubbar skymtades här och där runtom campus, stora som små, på gräsmatta eller fönsterräcke. Så fint! ^_^






Yvonne i Vetlanda skrev:

"Vi åker ner till Elin i Sydafrika”

Svar:

Wow! Jag hade ingen aning om att Elin är i Sydafrika och pluggar! Fy vad häftigt! Var är hon och hur länge ska hon vara där? Vad pluggar hon? Roligt att höra hursomhelst och hoppas att ni hade det mysigt tillsammans där nu! :)


Och slutligen Maggas fråga:
"Hur många timmar är det på ett dygn hos er? Ni verkar hinna med precis allt!”
Svar:
Jag har sedan första dagen här konstaterat att tiden går fortare i Kina! Det är morgon och rätt vad det var så var det kväll, och så morgon igen. Alltför ofta säger man att ”ånej nu är det måndag imorn” sen nästa dag känns det som att man står och säger att ”tänk, nu är det helg igen!!” Inte klokt, tror nog att det är ungefär 12 timmar på ett dygn här och ca.3 dagar på en vecka!! :)







Kramar till alla, hoppas ni ville läsa långt :)


<3

Kommentarer
Postat av: Monika Lindström

Hej Malin, va häftigt med hela familjen på bild i Shanghai!!!! känns overkligt att ni alla är där långt borta. På Sveavägen har det varit en kall jul -15 - -20 någonstans och jättemycket snö!

Vi tänker på er och följer med spänning vad ni hittar på här på din blogg!

Monika & Claes

2010-12-27 @ 17:07:47
Postat av: Jennifer

Jättetufft med kinesiskt namn ju!! :) Vilken fin bild på familjen Avén! Det ser kallt ut, haha men ingen snö som i kyliga Stockholm.

2010-12-28 @ 01:00:36
Postat av: malin

förstår verkligen inte hur man kan skriva dom där tecknen för hand :O måste vara jättesvårt, ser ut som att det är 100 linjer i ett tecken haha. Hoppas ni alla har det bra iallafall, god jul i efterskott och gott nytt år i förväg :)

2010-12-28 @ 19:47:55
URL: http://ungeee.blogg.se/
Postat av: malín

ps. gillar barbra streisand låten ;)

2010-12-28 @ 19:48:35
Postat av: Gugge

Tjing tjong på er hela familjen va GLA man blev av o se er:)))))

Just hemkommen efter att vi fått vår dos av släkt o julmat i Östergötland.Lyckades få med ett stort gäng ut i skidspåret på juldan. Själv åkte jag vilse i Kolmårdsskogarna på julafton men hann hem till tomten:) Badat tunnna o rullat oss i snön, illvråååål ha,ha. Nu bara njuta några lediga dar till. Ska bli spännande o höra allt ni varit med om.

Ha det så himla bra o vilken fin "look" du har.

Kram kram

2010-12-28 @ 20:01:24
Postat av: Marie

Kul när det kommer långa inlägg ju! :) Precis nu på sekunden hörde jag nån skjuta en raket här utanför mitt fönster, nu börjas det. Hur ska ni fira nyår? Är familjen kvar tills dess? puss

2010-12-28 @ 23:04:56
Postat av: Vivian

åh vilket fint familjefoto vid the bund!! mössan ser btw nästan ut som min som jag köpte i shanghai haha :p

hmm... ang. kinesiskan, kände samma sak. ville fortsätta me det men ändå ville jag prioritera att läsa ett program. så nu till våren ska jag äntligen börja läsa "på riktigt". socionomlinjen blev det!! =) kan oxå hända att jag läser kinesiska på distans samtidigt. får se om jag klarar av det...

god jul i efterskott!! ha det braaaa!!

2010-12-28 @ 23:31:45
Postat av: Sven Englund

Det var trevligt att träffa din familj, om än kort. Igår kom vi tillbaka från Guilin och vi hann med Yangshuo också, tack mamma&pappa Avén för det tipset, fantastisk plats!

2010-12-29 @ 08:59:08
URL: http://www.svenenglund.se/blogg
Postat av: malin

Tack :) jag ska fira nyår hos en kompis som bor på en ö utanför vaxholm, så blir att ta färja och sova över och allt haha. Hur firar du i shanghai? Jaa visst är det bra? Åh vad härligt, önskar att det var så billigt här haha. Köp den, den är jättebra verkligen. Speciell men bra :). Jaha okej vilken tur då att det inte är supersvårt, får kanske testa att skriva ett tecken ;). gott nytt år!

kram

2010-12-30 @ 18:01:09
URL: http://ungeee.blogg.se/
Postat av: malin

åh tack! ja visst taket blev finast... hehe ;)

2010-12-30 @ 18:06:13
Postat av: Christer

Gott Nytt År!!!! Hela familjen Avén

Vi skulle varit i Åre o firat nyår men Kajsa o Fanny ville inte,de skulle umgås med sina kompisar på nyår. Vad gör man? Inte lämnar man två tonåringar hemma med en tom villa... Vi är alltså i Bromma o firar nyår. Här toksnöar och när det är 2 timmar kvar till 2011 duggar fyverkerierna tätt. Santoz lär få dröja med nästa promenad!

Härligt att se er allihop på bild långt där borta, känns änna lite overkligt.

Kajsa är ute och firar av med alla kompisar, om en vecka åker hon och en kompis till Nya Zeeland, första stoppet på hennes tre månaders resa. Kommer att bli tomt för oss andra här hemma.

Nu väntar efterrätten, så än en gång GOTT NYTT ÅR från oss i Bromma / Christer, Åsa, Kajsa o Fanny

2010-12-31 @ 22:05:36
Postat av: Magga

Hej Alla. Här kommer snöiga hälsningar igen. Allt bra i Stockholm. Massor av snö över nyårsafton. Tur att man hade vinterkängor på när man gick hem från festen sent (eller tidigt nyårsdagen). Allt bra på jobbet. Hemma en sväng på Hasslö igen. Ha det toppen allihop. Magga

2011-01-03 @ 21:30:13
Postat av: Gugge

Tjing tjong<3 Hur är läget?????

Hoppas allt på topp. Här fortfarande finaste julkortet ute. Börjat jobba ida,kändes helt ok:)

Som sagt tacksam för ett livstecken. KRAM KRAM

2011-01-03 @ 22:10:00
Postat av: Familjen

Ni hao ALLA kommentatorer!!! Wow vad vi har varit om,och tiden har bara rusat! Vi förstår mycket väl att Malin inte hunnit blogga så mycket under vår vistelse där och undrar hur hon hunnit med tidigare? Våra dagar i JÄTTESTADEN Shanghai var fyllda av otroligt många intryck!!! Hotellet var "to dye for", dagliga promenader i både hypermoderna skyskrapefyllda kvarter och i urgamla hutong områden.Och kineser överallt! Vi hade soligt väder i olika temperaturer.Shopping? Yes!Besökt några fake marknader men framförallt hundratals gallerior stora som vi vet inte vad! Allt under ledning av bästa Malin guiden! Restaurangbesök i massor!!! Expo området hade fortfarande kvar den kinesiska paviljongen och den dagen vi var där var det 60-80 000 besökare!!! 5 svenskar och resten kineser:) Vår Nyårsafton avslutades på balla Art Deco hotellet, Peace Hotel. Vid 12-slaget Guldhattar och fyrverkerier on the Bund:) HAPPY NEW YEAR!!! Det var en sån lycka att hela familjen var samlad i flera dagar.

Igår upp 04.30 för att flyga till Guilin som ligger 2,45 flygtid fr Shanghai.Båttur, foot massage,lunch och middag med Grahams gäng.Till slut buss 1,5 tim till Yangshuo för incheckning på hotel Village Inn. Googla gärna så förstår ni hur fantastiskt vackert det är här! Idag besteg vi Moon Hill, googla gärna igen.Vi skulle gärna skicka en bild till Er just nu.Vi fyra sitter i hotellets takrestaurang i skymningen med betagande utsikt över dimhöljda sockertoppsberg. Kramar "The Gang of Four"!

2011-01-05 @ 11:36:15

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0