新天地 - xin tian di



Hej hej!

Ja igår började dagen lite halvbra... och natten innan kunde jag inte somna. Vet inte varför, låg vaken jättelänge och det var sådär att man liksom inte kan stänga ögonen, de bara öppnas igen!! Jag och U låg och snackade länge om allt; livet här i kina, planer för framöver, pojkar här borta och hur lustiga de kan vara många gånger... Vi kom fram till att vi är i någon form av svacka just nu och skulle verkligen behöva att nåt extra kul hände!!

Så nästa dag, igår, bestämde sig Ulrika först för att göra nåt åt sin stela rygg så hon kollade upp ett massageställe i Xintiandi (Det nya området i French Concession, gammalt område upprustat till modernt och frsächt men med lite kinesisk stil).
Vi haffade en taxi med en skön taxichaufför som frågade oss massa och vi frågade honom massa. Det är så himla kul, jag skulle nog säga att taxiresorna är de gånger man får öva mest på sin kinesiska! Chauffisarna är alltid så nyfikna på var man kommer ifrån, vad det är för språk man snackar, hur länge vi ska va här o sådär :)

Det var Ulrikas första besök någonsin i Xintiandi, hon var helt chockad: "Men guuud, woow, men asså!! VARFÖR har vi inte varit här förut?!? I'm in heaven!!" Hahah. Det är som om man helt plötsligt är i ett annat land, fast det känns ändå inte som Italien eller så, så till slut kom vi fram till att det känns faktiskt som Kina, ett mycket modernt Kina. U blev iaf. förälskad i stället direkt och vi vandrade runt och kollade alla restaurangers menyer. Vi hade just ätit men att se annat än "Chao fan, chao mian" (friterat ris, friterade nudlar) på menyerna kändes extraordinärt :) "Räk- och avokado sallad med pinjenötter" liksom! :D

Såg bl.a. det här. Shanghai Tang hade en restaurang/café där de bl.a. har brunch på söndagar!! Dit måste vi gå när ni kommer! :)

Hade inte med mig kameran igår så fick leta fram lite bilder från förra vistelsen i Shanghai, 2008. Upptäckte nu när jag kollade på bilderna att skyskrapan i bakgrunden som har ett tegel-liknande mönster ju höll på att byggas då!






Så när vi vandrade runt där hittade vi en anslagstavla som tillhörde en biograf, affischen till nya Harry Potter-filmen satt uppe. Här är det inte lika mycket pådrag inför harrypotter-release som hemma så vi visste knappt om att den hade premiär så snart. "Hm..19:e november har den premiär... !! Det är ju imorn!" "Men vilken tid?.. 24.10!" .. "!! Det blir ju inatt ju!" "Men gud då måste vi ju gå!!? Vi har ju ändå lite sovmorgon imorgon!"
Så vi sprang iväg och köpte oss varsin biljett till 24.10. Så vi skulle väl vara hemma runt 4 inatt :) hurra! :D


Då jag redan lagt 200:- på massage den senaste veckan kunde jag inte unnamig en igår igen..så jag väntade på Starbucks medan Ulrika blev omhändertagen av en trevlig massör :p
Efter bucken blev det Luna Restaurant och varsin Caesar-sallad och en liten soppa till förrätt. Mmmm gud så gott det var! Sen köpte vi med oss var sin yoghurtglass från en fin "yoghurteria" där man valde vad för frukt man ville ha som topping :) Så tig vi med den till bion, köpte en popcorn och så var vi laddade för 1:a delen av 7:e och sista Harry Potter-storyn :D

Måste bara tillägga att här gillar kineser inte salt direkt, hellre sött! Så popcorn i Kina är i 90% av fallen sockrade istället för saltade! Men på bion kunde man välja om man ville ha söta (färgglada) eller salta (vita).

En Thai-restaurang i Xintiandi som jag åt på tillsammans med Jihyun och Kiat för ett tag sen! Godaste thai-maten i mitt liv.





Ikväll är jag bjuden till "philipperna" i min klass som ska bjuda oss på Filippinsk middag! :D

Sen får vi se om det blir Lunas pappas Vodka-party vi är bjudna till eller inte.. Ska ju trots allt finnas ett "sexy live band playing- to shake it up" och "sensuous pole dancing- to spice it up!" Haha :p



^


Kommentarer
Postat av: Vivian

visst e 新天地 fint??!! bio e inte rikitgt en stor grej i kina märkte jag oxå... reklam för biopremiärer syntes typ inte. men såg själv hp filme i fredags med louise!! vad tyckte ni om den??

kram

2010-11-21 @ 13:24:54
Postat av: Bojan

Men hallå?!?! Vad tyckte duuuu om Harry Potter egentligen!? Jag vill ha en utförlig beskrivning med många ord!! :D :D

2010-11-26 @ 20:33:19

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0