今天从来没去学校因为我在睡觉




Hej igen! Kom just hem från 'brödboden' 5 minuter från dorm. Har suttit där sedan kl.5 och pluggat...endast Vivian (och andra som kan kinesiska eller är bekanta med googles translate-funktion (som f.ö. inte är bra)) fattar varför. :) Hmm ja, jintian conglai mei qu xuexiao yinwei wo zai shuijiao... :)


t;På vägen hem köpte jag med lite sushi. Man får 10 vegetariska rullar för 6Y! och det ÄR gott! Så får man soja i såndär liten påse bredvid :) (Vill man ha nån form av kött i kostar det allt mellan 7 och 9 hela Yuan.) Jag är inte vegetarian men när det är sådär superbilligt avstår jag ofta kött då man liksom inte har en aning om vad för kött det egentligen är.. Men å andra sidan, är det ju sådär billigt mest överallt så därför har jag på senaste tiden försökt komma över min dåliga(?) vana..


Igår t.ex. gjorde jag nåt galet! Efter IKEA var jag på asbra humör, hade ingen tid att passa, så jag strosade runt lite på området runt IKEA så kom jag till en såndär 'kina-gränd' t.ex. Felix Herngren besökte nu när han var i Shanghai, där det är kök efter kök som står och grillar spett. Sånna finns ju överallt här och jag har aldrig provat kött MEN igår tänkte jag att va tusan och vet ni vad- det var nog godaste spettet jag nånsin ätit! Haha Åh vad gott det var!

 




Hur som helst, nu har jag gjort alla läxor vi har till nästa vecka! Hur skönt som helst, slipper jag tänka på det under helgen. När jag satt där och skrev min hemuppgift så satte det sig en tjej mittemot "Oh en ny café-kines-kompis" tänkte jag, då det nästintill alltid är någon som börjar prata med en här om man sitter och pluggar kinesiska offentligt. "Is it difficult?" frågar tjejer plötsligt! :)


Så började vi prata massa, jag berättade vad jag gjorde här och hon detsamma. Hon är från Huang Shan-områden (Gula bergen). Hon var så snäll och trevlig men så var hon tvungen att gå, "trevligt att träffas" och allt det där men vi bytte aldrig nummer eller så.. vilket jag ångrar djupt. Fan! Jag skulle ju sagt att "jag letar efter någon att ha som tutor, träffa någon gång i veckan och prata kinesiska så om du eller någon vän är intresserad får du gärna höra av dig!" ska ju inte vara så svårt att få ur sig!! Nästa gång, då..!

 

 


Innan plugget cyklade jag runt lite på campus. Älskar att göra det! Den här långa vägen, som jag och Ulrika kallar Risvägen (för i början trodde vi det var risodlingar längs ena sidan, fast det visade sig vara typ sallad eller nåt sen men ändå) är hur skön som helst att cykla på. Den tar liksom aldrig slut. Den ligger lite avsides från alla skolbyggnader och allt annat folk. (måste f.ö. fota nån gång i rusningstrafik här inne på campus haha ni anar inte hur det ser ut. Sjukt mycket cyklister och mopedister och fotgängare precis överallt!!) När solen börjar gå ner vid 5 är det superfint ljus här, har tänkt så många gånger att jag ska gå hit med systemkameran och fota men det blir liksom aldrig av. Mobilkamera fick räcka idag.




^


Kommentarer
Postat av: claes andersson

Hej Malin!



Kul att läsa din blogg. Har just skickat den vidare till en kollega vars kompis skall jobba i Shanghai i några månader. Tänkte att den kunde ge en god inblick i hur livet i Shanghai ter sig ur ett svenskt studentperspektiv. Till skillnad från många andra bloggar så tycker jag att din är välskriven och intressant att läsa. Kul att du verkar trivas samt att det går bra för dig. En fråga - hur är det med internet och filtrering / blockering av vissa sidor - är det något som du märker av eller är det inget du tänker på?



Ha det så himla bra - här är det riktigt "skitväder idag med regn o ca +2 grader. Vi har haft ca 5 cm snö men det försvinner nog nu...



Hälsningar från Claes i Täby

2010-11-12 @ 17:36:49
Postat av: mamma

Vilken dag! Kan se när Du med ett leende njuter av GODASTE spettet fr gatan och se hur Du ler när Du cyklar:)på långa "risgatan". Du kunde ju nästan cykla innan Du kunde gå;)Och så lite sushi på det - vi har redan börjat fundera på hur Du ska bli van vid våra priser när Du är hemme igen, man får ju nästan lägga till minst en nolla på det mesta. Sushi här 90-120:- Jag har laddat glassmaskinen som just nu tillverkar god vaniljglass till kvällens dessert.

På söndag ska vi fira - Far - Fars dag! Och imorgon ska vi fira Eva B som har fyllt 50 år:)

Önskar Dig och Ulrika än en gång en attans God Natts Sömn! pu&kr mama

2010-11-12 @ 17:49:13
Postat av: mama

Åh glömde igen...tänk att Du redan har gjort alla Dina läxor! Du är BÄst!!!Det är kul att se när Du skriver alla tecken - som för mig - är helt otroligt!

Vad spännande med olika möten på caféerna.Så kul att tjejerna ger sig tillkänna och börjat prata!Ja,där kan Du ju hitta Din kines som Du kan snacka kinesiska med och kanske få en " kina kompis".

Har förstått att det inte är det lättaste och i Din klass går det ju ingen.

På söndag kväll ska pa o jag gå och lyssna när Åsa Larsson och hennes kör sjunger Requiem III,M Haydn och W A Mozart.Ser fram emot det.

Bye bye:)

2010-11-12 @ 18:00:56
Postat av: ♥ L A I L A ♥

sushi är alltid gotT=)

2010-11-12 @ 21:58:24
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: anapanda - konstblogg

haha jag har problem med sushi. smakade den en gång och fy så äckligt det var! jag trodde det skulle vara jättegott eftersom typ alla äter det men nä. fy! ;D

2010-11-12 @ 22:39:53
URL: http://anapanda.webblogg.se/
Postat av: amanda dagens blogg tävling ♥

coolt :)

2010-11-12 @ 22:53:50
URL: http://amoriito.blogg.se/
Postat av: Elin

Fin blogg!:)

2010-11-13 @ 09:48:38
URL: http://fashionbyelin.blogg.se/
Postat av: Laila

gott :D

2010-11-13 @ 10:32:44
URL: http://lailaaziz.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Hejhej. Allt bra med dig?

2010-11-14 @ 02:15:59
URL: http://bohemians.blogg.se/
Postat av: LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!

Åååh vad gott med sushi!! =)

2010-11-14 @ 15:30:38
URL: http://eimk.blogg.se/
Postat av: Ett välstekt spår

åh milda makter vad bra du verkar ha det med café-kompisar, spett och cykling i solnedgången, låter som ett stycke paradis i mina öron //välstekt

2010-11-18 @ 18:24:11
Postat av: Malin

Hahah åå Steken!!! :D :D

2010-11-19 @ 09:59:19
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0