"Sweden is Paradise!"

Hej hej hej!
Som jag har sagt tidigare så blir det inte mycket tid över just nu att blogga på så jag har massa som jag inte hunnit berätta för er. Får strunta i en del men jag vill skriva lite om nya personer jag träffat!

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så befann det sig massa kineser som pluggar svenska, på Luciafirandet i måndags. Jag snackade med en del av dem, Lucian t.ex. har pluggat i 4 år så med henne kunde jag prata svenska och hon svarade på i stort sett flytande svenska. Kunde inte tänka mig att det bara tar 4 år för en kines att lära sig svenska så bra!! För det första är det två komplett olika språk; tal, skrift, grammatik och meningsuppbyggnad. Allt är olika! Frågan är hur bra kinesiska jag skulle kunna om jag pluggade i 4 år...


De flesta kineser använder sig av ett
västerländskt namn för att göra det enklare för
västerlänningar att både komma ihåg och uttala namnet.


En annan tjej jag snackade med på Luciavakan, Lucy, sa att hon skulle vilja ha lite hjälp med svenskaplugg nån gång då och då. Precis som jag vill ha med kinesiskan! Så vi bestämde att vi ska ses nån gång snart igen! Hennes svenskaklasskamrat kallade sig Anita, men jag hörde "Annika" och då skrattade de. Men jag sa att det kan man faktiskt heta, det är ett väldigt svenskt (och fint) namn och min lillasyster heter det! Lucy sa att hon vill byta sitt västerländska namn till ett svenskt så då sa vi att hon kan ju ta Annika! "OK!:) " Haha :)

Efter kalaset gick jag till en koreansk restaurang nära skolan tillsammans med Sven, Fredrik (Sverige), Hujiazhu//Sylvia (Kina) och en annan kines som jag inte minns namnet på. Båda pluggar svenska. Precis när vi kom in i restaurangen träffade de en klasskamrat "Whitney" (från svenskaklassen) så när hennes väninna gick joinade hon oss. Hur gullig som helst och verkade helt lycklig över att träffa riktiga svenskar.
Hon hade varit ett halvår i Umeå och pluggat och även träffat en svensk kille där! Hon vill åka till Sverige igen, hitta ett jobb där och få va med sin pojkvän. :) Så fint!

Killen som var med, som jag inte minns namnet på, sa helt plötsligt: "I really wanna go to Sweden, maybe move to Sweden, because.. Jaker bör!"
Vi svenskar: "Ehm förlåt vadå? Du bör åka dit? Jahaa bör, Jaa du bör åka dit!"
"Neej.. *suck* " Så tar han fram en penna och skriver på servetten: JAG ÄR BÖG

Haha det var roligt, det kom så plötsligt och otippat och varför säga det i samma mening som "jag vill åka till Sverige" ? Men då kunde han berätta att i Sverige är det ju sagt att alla ska behandlas lika, så han ville verkligen dit! "I imagine Sweden is Paradise! Everything is good in Sweden!!"


Haha tack tack! Vet inte riktigt om jag skulle kalla Sverige för Paradiset men det är ett bra land, vi har det gott, kom ihåg det ni där hemma. Jag tänker på det extra mycket efter allt jag sett här i Kina. :)


Whitney, jag, Sven
Sylvia, Bögen, Fredrik
Sylvia

Whitney






^


Kommentarer
Postat av: Vivian

åh vad coolt o spännande att räffa så många kineser som vill lära sig svenska eller är intresserad av sverige!!

jaa, paradiset har jag aldrig beskrivit sverige me :p men kul att andra har fått ett så bra intryck av oss :)

haha malin, tror inte kinesiskan kommer va ett problem för dig. 4 år? no problem!! haha du kommer vara så bra på det vid den tiden!! =)

kram

2010-12-16 @ 23:12:09
Postat av: Pappa

Alltså är inte Sylvia och Bör väldigt lika!? :) Är det månne Er ljusslinga på bilden?

Kanonfin julhörna tycker jag. Tänk vad lite extra grenar kan göra!;)

Tänk att få uppleva ett kinesiskt luciatåg med svenska sånger. Lite som när svenskar sjunger och dansar kinesiskt på kinesiska nyåret ;)/Baba

2010-12-17 @ 00:14:16
Postat av: Jennifer

Va coolt med kineser som läser svenska! haha känns väldigt random. Men det där med att asiater använder västerländska namn känner jag också igen, det är intressant hur de väljer det dock. haha Sylvia och Lucy känns ju inte som typiska nutida västerländska namn. Jag hade kompisar som kallade sig Janice och Doris men egentligen hette de Jiyeon och Kyungah. Funderar inte du på att använda ett kinesiskt namn nu då? Konstigt att bli kallad ett annat namn än sitt eget dock...haha Jag har lite tur som heter Jennifer, det är ju hyfsat internationellt iaf. :)

2010-12-17 @ 18:15:46
Postat av: Diana från MATTEUS!

Hej Malin! Det är så sjukt coolt att du är i Kina och pluggar och gör nytta! Jag tänkte ta ett utbytesår snart - i vilket land om inte i ¡España! haha. Hur som helst, så vill jag bara säga att du är ascool och alla vi gamla 9D1:or tänker på dig (jag, lova och anna i alla fall) och skickar dig extra mycket jultankar från snöiga Sverige! Jag läser hela tiden, men kommenterar sällan. Ska ha det som nyårslöfte. :)

Är du kvar i augusti? Jag ska på tävling i Shenzen då nämligen, vore kul att hälsa på! Stor kram!!!



Diana

2010-12-17 @ 18:31:24
Postat av: yvonne letterblad

hej Malin!

Pratade med Marie för några dagar sedan och fick veta att du var i Kina.Det låter ju verkligen spännande.Jag har inte hunnit läsa allt men kommer att göra det senare.Lars och jag har precis packat färdigt.Vi åker ner till Elin i Sydafrika i morgon.Jag vet inte om du vet att hon pluggar där.Du får ha det så jättebra och hälsa dom andra nu när dom kommer ner.

Kramar från Yvonne och Lars

2010-12-17 @ 20:40:54
Postat av: Sofia

Här kommer lite julhälsningar från paradiset ;)

Jag måste bara få säga att jag är så imponerad av hur mysigt ni fixar "hemma", julhörnan är ju jättefin :) Roligt med luciatåget också, man slutar aldrig förvånas över vad man kan få vara med om i Shanghai!

Kram kram

2010-12-18 @ 17:26:38
Postat av: Monika 5:an

Hej Malin,

Jag har varit dålig på att läsa din blogg, men gud va kul med kineserna som gick lucia! jag blev nästan litet rörd när jag lästa.

Undrar just om svenskarna har kommit fram i Shanghai? Det är snökaos i hela Europa så jag undrarde just om de sitter fast på någon flygplats?

Hälsningar från 77:an Monika & Claes

2010-12-19 @ 21:06:38
Postat av: Anonym

Tack för att du kommenterar! Alla borde göra det :)

2010-12-19 @ 21:48:24
URL: http://ungeee.blogg.se/
Postat av: Gugge

Tjing tjong<3

Ja här är en som också undrar hur resan gåttt???

(Oj då tryckfelsnisse var visst framme på förra inlägget.)

GOD JUL KRAMAR till er i Kinaland:)

2010-12-19 @ 21:56:25
Postat av: Anonym

Heej! Snökaoset var inte åt vårt håll/österut men det var annat strul med planet från sthlm-helsinki så det var nära att vi missade planet helsinki-shanghai!!! MEN allt gick bra och nu är vi här!! :D Ligger just nu i sängen-alla fyra på rad-så bred är den;) och kollar Kinesisk Idol! Jätte spännande. Malin stod strålande GLAD och mötte oss på flygplatsen -nystylad i röda glasögon!Härligt att äntligen få träffas igen!!! Bestämde oss för att åka T-bana in till stan,bara för kul.Men efter vi gått av blev det en lång promenad till hotellet i strålande sol(alldeles för varmt med jacka) med alla jä-la väskor.Blev lite tokigt...för vi ville inte ta en taxi direkt,så mycket att titta på och så tycker man nu är vi ju nästan framme. Nåväl,fram kom vi och vi bor fantastiskt bra:) Idag fyller Sara 22 år och vi började dagen med frukost på hotellet som varade i flera timmar.Alla var galet hungriga! Trots Kinesisk mat m Malin igår men sedan kom trötthet efter resan och tidsskillnad = gick tidigt isäng så när frukosten öppnade 6.30 var vi där! Födelsedagen har vi ägnat åt att vandra i den mysiga stadsdelen Xintiandi som Malin tidigare skrivit om(vi bor några minuter därifrån).Nu kommer snart M o U och så ska vi ut och äta med dem.Vi har laddat med lite smått och gott som ska avnjutas här innan och efter rest.besöket.Hälsningar "De fyras gäng"

2010-12-20 @ 11:07:24
Postat av: Ragnar

Malin, skööön story med grabben som ville flytta till Sverige - The Paradise.

Hälsa Sara så mycket och gratta henne från oss på hennes födelsedag. / Många kramar Ragnar med familj.

2010-12-20 @ 21:52:25
Postat av: Kussen Linda

Paradiset :) Just nu snölandskap i paradiset, snö upp till fönstret är det här...Helt galet!

Skönt att höra att familjen är på plats å att resan gått bra. Har grattat Sara på fb men du kan väl ge henne en extra kram från oss.

För att inte vara tjatig...men det är så kul att läsa det du skriver och se på alla bilder, fortsätt med det!

Ha det underbart nu å lycka till med allt <3



kram

2010-12-20 @ 22:19:38
Postat av: malin

åh tack så mycket! jaa verkligen skönt :) haha tror nog att du har varit duktigare med plugget än mig ;) inte försen på julafton? oj vad sent :O men spännande att fira jul i shanghai! bilden har jag tagit från en kompis så den kan jag inte ta åt mig äran för haha, men snällt av dig att berömma den iallafall. ser fram emot nästa uppdatering. ha det bra! kram

2010-12-21 @ 20:40:51
URL: http://ungeee.blogg.se/
Postat av: Kussen Linda

Hörrö...glöm inte skriva nu när du har besök, vill va med å veta vad ni gör ju :)

kramen

2010-12-22 @ 23:30:29

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0