天气越来越热和我教你们一点点汉语!




Favoritlåten just nu! Så himla fin text så man bara inte kan sluta le när man lyssnar. Inte jag i alla fall :) Jag skulle bara vilja byta ut varje ”she/ her” mot ”he/ his” så jag kunde citera den lite här o var ;)
Klicka play och njut av skönläsning!!





Vad min 'McBook’ visade idag 29/3 1.00PM kinesisk tid.


Ja, vädret blir varmare och varmare både här i Shanghai och hemma hos er i Stockholm!!
Men TÄNK att det fortfarande snöar hos er!? Det är ju inte klokt.. men snart blir det vår och tunnare jackor åker fram! :D

Här är vädret mycket speciellt. Jag och Ulrika har pratat om det, att Shanghai måste vara staden med mest skillnad i väderlek i världen!! Vi har då aldrig vart med om liknande. På sommaren är det 40°C och fuktigt i luften. Nästan outhärdligt. Sedan under vintern var det ju så rått och kallt, att även det nästan var outhärdligt. Kändes som att det var kallare än vad det är i Sthlm på vintern, dock utan snö. De 2 (?) gånger det snöade här i vinter kom det mycket oväntat, strålande sol men kyligt dagen innan, sedan bara öste det ner snö från en grå trött himmel från början till slutet på dagen. Sen nästa dag var det ”som vanligt” igen. Kallt, rått, kanske lite solsken. :)

Nu vänder vädret! I förrgår när jag skulle gå ut och köpa middag tog jag på mig både Uggs, tjock halsduk och mössa. Och frös ändå. Sen igår kunde jag gå med endast min tunna grå ”jeans”jacka och en sjal! Fantastiskt! Haha.
Känns såå skönt att äntligen få lite varmare temperaturer. Nu ska jag dock inte klaga då ni kanske sitter där hemma och läser detta med snöfall utanför fönstret. :)


Vad kul att flera verkar ha sett det där programmet som handlade om Shanghai! Jag vill också se!! Ska försöka hitta det på nätet :)
Tack för fina kommentarer, Gugge, och angående din fråga om hur många kinesiska tecken det finns, så svarade denne ”Christer i Beijing” ungefär det jag tänkte svara. Se kommentar under inlägget ”vardag” för hans svar!
Det stämmer alltså att det finns ungefär 70 000 tecken. Så många tecken är det dock få kineser som kan. Många av mina vänner säger att även de kan behöva slå upp vissa tecken ibland för att förstå betydelse eller ta reda på uttal.
;
I skolan har vi hittils studerat kanske omkring 1500 tecken. Så det är mycket lite då de säger att man behöver kunna ca. 3-4000 för att klara sig i vardagligt snack. Men precis som ”Christer i Beijing” skrev så behöver det inte betyda att man förstår vad det är man läser bara för att man kan uttala det som står haha.. Det händer mig ofta, jag ser en skylt eller text och kan läsa ut vad som står, men vet inte vad det faktiskt betyder. Lite frustrerande :)
Ett enskilt tecken kan förekomma vid olika sammanhang och beroende på tecknet det hör ihop med ändras betydelsen.

Visar lite olika exempel på kinesiska tecken/ord!


Två exempel där de båda första tecknen betyder samma men tillsammans med det andra tecknet utgör det två olika ord.
Det här är alltså två tecken [han yu] och betyder just Kinesiska (språket).
汉 = kinesiska + 语 = språk

Men så har vi även ordet för kinesiskt tecken (chinese character):

汉 = kinesiska + 字 = tecken

Båda [hàn] betyder ’kinesiska’ men tillsammans med det andra tecknet bildar det ett ord.

******

Här är ett ord som består av två tecken:
漂 = fall through + 亮 = bright, light, shine  => Beautiful!

******

Så finns det även sådanna här kluringar:


Jaaaa, här har vi två tecken, där varje tecken utgör ett ord.

Två olika ord, som uttalas på två olika sätt, men skrivs precis likadant!

还 hái = också, även, ännu, fortfarande

还 huán = återlämna, återvända, ge/göra något tillbaka


Mh. två helt olika ord som skrivs likadant. Då detta tecken förekommer i en text måste man förstå handlingen för att veta man hur tecknet ska utläsas.


Jaha det blev en liten minilektion, med betoning på mini,  i hur det kinesiska språket är uppbyggt! Nu måste jag återgå till studier som är betydligt svårare än hur ”han zi” och ”han yu” skrivs :)

Och juste, bästa låten, eller hur!!? :D


KRAM

^

Kommentarer
Postat av: mama

hej hopp,ingen låt finns att ladda ner! Du får göra ett nytt försök att länka oss din favve låt:)

Trevligt inlägg Du gjort! Jag har haft planer på att börja plugga kinesiska, men nu vet jag inte längre...hài hit och huàn dit. Usch verkar svårt men det vore såå kul att skriva deras tecken -

håller just på och tränar på "piao liang" eftersom just Du är så vacker <3

2011-03-29 @ 10:10:21
Postat av: Baba

Har själv utbrustit "det var han ju!" i veckan när jag såg en gammal klasskompis som jag inte sett på många år. Det är ju alltid en början att uttalet sitter där och om man får tro Dig rätt så kan det ju betyda lite av varje så...ähh jag säger att jag kan tala kinesiska/ ;)

2011-03-29 @ 22:52:42

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0