小偷 - xiao tou



Ja, idag började dåligt.
På min väg mot Wujiaochang och tunnelbanan i regnet var jag hungrig och gick in på brödboden och köpte mig en macka. Så går jag där med paraply i ena handen och macka i andra, och handväskan med remmen sådär snett över bröstet så den låg bakåt.
Var inte jättemycket folk ute men helt plötsligt kändes det som att det var helt trångt runtom mig. Så känner jag! Något rör vid min väska och min rygg, så jag vänder mig hastigt om. Och där står, en j*vla kille (ursäkta ordvalet men blir så irriterad när jag tänker på det) med handen i min väska!!

Jag bara rycker den åt mig, och han drar ut sin hand. Han kollar på mig, men springer inte iväg?! ”VAD GÖR DU??!” skriker jag åt honom, på svenska(!). Hehe det bara kom, där var inte nån del av min språkhjärna aktiverad utan på svenska skällde jag ut honom och bara stod och glodde på honom med antagligen de mest argsinta (och rädda) ögonen jag någonsin haft.
Han hade någon med sig, den som gick förbi mig på höger sida..men han bara gick vidare direkt, kikade lite bakåt men fortsatte att gå.
Han fortsätter att bara kolla på mig, inte göra nåt, inte säga nåt. Det var precis som att han väntade på att JAG skulle säga något? Jag kollar snabbt igenom väskan- plånbok?ja. mobil?ja. ”TOG DU NÅT??!” skriker jag åt honom, fortfarande svenska. ”NOo...” Svarar han då. Vet inte vad för land han var ifrån men brytning hade han och asiat var han inte..

Det var sån äckligt obehaglig känsla att någon jag själv inte fått syn på, har sett mig, och i nästa ögonblick är i min väska och rotar.
Han börjar gå och jag vänder mig om och fortsätter. Var så arg, fortfarande, och vänder mig om för att se vart han tog vägen, och precis då ser jag att han just vänt om och går mot mitt håll igen!! :@ När han såg att jag kollade dit igen vände han sig snabbt, och drog upp sin luva över huvudet.

DUMMA FAN till ”ficktjuv", en mycket dålig sådan var han också..

När jag insett att han typ tänkte följa efter mig igen så tänkte jag att ”Jag tänker inte vända mig om igen förrän jag inte längre kan se den där killen. Så står jag där, med rynka mellan mina mörka ögonen och läpparna helt ihoptryckta av ilska..seriöst! och kollar hur de går bortåt. La på minnet under tiden hur han såg ut och vad han hade på sig. Så rätt vad det är, när ett par passerar dem, vänder han sig och kompisen och tänker följa efter dem. Men han ser att jag fortfarande glor och vänder faktiskt snabbt, sen såg jag de inte längre, väntade nån minut. Andades ut, hann bli rädd och kände att jag var helt skakig. :( Blä jätteläskig känsla... aldrig blivit bestulen och verkligen inte varit med om nåt sånt här. peppar peppar...
Resten av dagen fick väskan vara på framsidan. Alla som läser detta måste verkligen tänka på att vara försiktiga! Ock särskilt regniga dagar! Folk bär paraply och kanske nåt mer i den andra handen (dumma mig som både åt, höll paraply och väska!!!men jag var ju hungrig och hade ont om tid..) :(

Allt fanns iaf kvar, till och med tunnelbanekortet i ytterfacket. :)

So...Be careful out there, ok? :)

KRAMAR!

Kommentarer
Postat av: Baba

Läskigt!!! Jag vet precis hur Du känner Dig och VAD ARG MAN BLIR när någon vill åt ens grejer :( Men VILKEN tur Du hade!!! Hoppas resten av dagen blev bättre än så.

2011-03-07 @ 00:00:19
Postat av: sara ♥

Åhhh vad obehagligt och en sån tur att du upptäckte honom!!! jag har själv aldrig råkat ut för npgon ficktjuv I Shanghai men vet att de finns där ute…

2011-03-07 @ 03:35:39
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Caroline

Vilken jäkligt obehaglig känsla!! Tur att du hann reagera innan han hann ta något. Jag är sjukt nojjig här - håller stenhårt i väskan och ser till så att den är ordentligt stängd - tänk att blir av med plånbok, kreditkort etc här! Vad gör man liksom då? Nej, usch. Bra gjort att du skällde på honom! Han blev nog så rädd att han inte gör om det.

2011-03-07 @ 04:54:13
URL: http://carolinedahl830514.wordpress.com
Postat av: Felicia

Fy vad obehagligt O_O

2011-03-07 @ 10:55:02
Postat av: mamma

Men vilken tur att Du i tid upptäckte den typen.Väldigt obehagligt.Heja Malin! Så lätt ska det inte gå!

2011-03-07 @ 11:53:25
Postat av: karin

Ja vilken tur att du upptäckte honom i tid så att du inte blev av med plånboken. Tänk vilket jobb det skulle bli att spärra kortet och fixa nytt kort, puh man blir trött bara man tänker på det.



Ni får väl ha det där med ficktjuvar i bakhuvudet nu så det inte händer något mer.



Va gulligt av dig att ordna så fint till Ulrikas födelsedag. Kram från Nicklas & Karin

2011-03-07 @ 17:22:07
Postat av: Anonym

aj! råkade oxå ut för en ficktjuv i guilin! ville ta min kamera från min byxficka! men jag upptäckte det i tid som tur var! man får verkligen va försiktig me värdesaker o så...mm o cyklarna vet du ju redan om...

bra att han inte lyckades ta ngt från din väska iaf!! han måste ha varit lite skraj när du började skrika på honom på svenska dock! haha

2011-03-21 @ 17:49:18
Postat av: Peter-Lorentz Johnsson

Kul att få en sån fin inblick i vardagen på andra sidan Tellus. Håller låg profil i Örebro efter ryggpaj och 4v på sjukhus. Pappa svallrade om Din blogg. Kör hårt som vi alltid gör. Kramar PLJ

2011-04-03 @ 18:39:31
Postat av: Peter-Lorentz Johnsson

Kul Malin att Du har kommit så långt in i den kinesiska ord/teckendjungeln. Kalligrafi är vackert även om man inte hajar texten. Kram PLJ

2011-04-04 @ 11:39:36

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0