对不起,好久不见。我非常忙!



Heej på er!
Bilden ovan är tagen vid en liten gränd precis intill mitt Campus på Wudong Lu. På ena sidan vägen ligger höghus som studenter bor i, på andra sidan kommer den här lilla gatan. Husen är mycket små och ingångarna är som den ni ser där till vänster, så liten!! De som bor här är gamla par som tar hand om sina barn barn vars föräldrar jobbar och inte har tid att ta hand om barnen.
I Kina kostar det ju att gå i grundskolan så det är många barn som aldrig får gå i skolan. Då bor de med sina morföräldrar i områden och hem liknande dessa.
Jag kan knappt föreställa mig hur kallt det måste vara där inne såhär års! Jag tycker jag har det kallt på dorm om kvällarna, och då är Heatern på..!

När det blir mörkt, omkring 5, så rullar de ut sina matvagnar och det står gatukök längs med hela gränden! Då har de suttit och gjort grönsaks- eller köttspätt under dagen för att sedan sälja på kvällen. Det är detta de försörjer sig på. Inte konstigt att man inte har råd med skola till barnen. Vid 9 rullar de vidare köken till utanför huvudingången till Campus. Det är det vi kallar 'street food', spett 1-2Y och 炒饭/炒面 (wokat ris/nudlar) 5Y. Men nu, i nyårstider, står aldrig köken där!! Jag hoppas att det är för att de lyckats köpa sig tågbiljetter för att åka hem till sina hemstäder!! :) Igår var det ett stackars kök som stod där.. usch man skulle vilja ge dem en hundralapp så de slipper stå där! Tänk hur mycket pengar det är för dem! Måste ju va typ inkomst för en månad!




Jag sitter just nu där hela det här äventyret började! På Starbucks nära 南京西路 (Nanjing West Road) där vi vårt hotell ligger som vi bodde på första veckan här!
Kände mig helt lycklig när jag kom upp från tunnelbanan och gick på "vår" lilla gata. Min plan var att sätta mig på Bucken för att utnyttja internet här och äntligen blogga!! Men- som jag hade släpat dator, kamera och grejer hemifrån och när jag äntligen satt mig med en kopp te och satt på datorn- så har jag bara 5% batteri kvar!!! Fan! Och ingen ladd-sladd hade jag med mig.. :( Gjorde världens supercheck på blogg, mail och fejjan, sen vare 1% kvar och dags att stänga av haha! Såndär otur som bara händer mig känns det som..!!
Men som tur var va U i närheten med sin dator som även hade full batteritid och jag får nu låna den.

Mina nya favorit-halsband! Shoppade loss häromdan på allt möjligt, fler bilder nedan! De här köpte jag på min nya favorit "ful-market" som jag kallar den. Där kan man finna precis ALLT och man får det till det priset man lyckads pruta ner det till. Den här smyckesshoppen va dyr. Det var i stort sett omöjligt att få ner priset men til lslut gick de med på 150Y för båda.. 75:- styck var de värda!! Blev helt kär i dom haha. Perfekta tillsammans ju.
Man känner även att det är bättre kvalitet på de här än smycken man lyckas köpa för 10Y..så hoppas de håller nu. :)

..funkar även bra till ljust!


Nu satte det sig precis en västerländsk äldre man vid bordet bredvid mig tillsammans med en liten kinesiska. Hon ser ut att vara i min ålder. Hon är säkert lite äldre men kineser ser ju mycket yngre ut än de är. De säger knappt någonting till varandra och hon tar en klunk från sin kopp precis hela tiden. Han dricker inte från sin kopp utan han bara ler mot henne. Visst ler hon tillbaka men jag tycker allt hon ser lite rädd ut på något vis. När han söker efter hennes hand tar hon upp koppen igen och tar en klunk. Vill hon verkligen vara med honom eller är det för att det är "bäst" för henne. Uh sådana här förhållanden är vanligare här än man tror.. Nästan var man än går kan man se västerländska män med unga asiater. Många gånger är de säkert kära, men jag tror att i de flesta fall är det nog tyvärr mest "en lösning" för båda parter.. Hemskt i så fall men men, så länge de är lyckliga så!!
Han ser förresten ut som Orup!

Nya favoritaffären!! Charles&Keith. Allt är så himla snyggt, och bra priser! Nu hade de även någon form av nyårs-rea (ja, det kinesiska nyåret) och det var 30-50% på massa fina saker.
Butiken ligger i Super Brand Mall i Pudong. Vet inte än om det finns fler butiker i Shanghai. Hoppas! :)

Köpte två väskor, den ovan och den här. Så himla snyggt att piffa till väskan med en sjal, har satt på en själv nu på den första, (den andra hörde sjalen till) ska ta bilder och visa min hemmapiffade väska! ;) Obs, inspiration från Ullan själv.


Skor från Charles&Keith. Så himla 舒服 / shufu / bekväma, och kostade typ 200 då det var 30% rea.




Redo inför ballerina-säsongen! De har legat på lite drygt 300 men jag köpte de nu för 160! :)


Har även fått mig en ny plånbok!! Äntligen! Hittade en perfekt på C&K men av nån anledning höll jag mig för att köpa den. Så var jag på 'ful-marknaden' och fann en lila där! Det är en kopia av Banclear (som jag helt ärligt aldrig hört talas om innan men nu har jag koll.. :p ). Priset började på typ 300 men jag lyckades få den för 50! Woho!

Både jag och Ulrika är extra svag för lila just nu. Så lite lila ögonskugga åker allt på var dag nu för tiden! Tillsammans med brun/guld + eyeliner blir det kalasfint. Make Up Stores "Hyacinth" e så himla fin.




Och sist men inte minst..
..skinkosten är slut, igen!
Tack Sara, återigen, för en mycket bra svensk present! :D


Nu blire Simply Thai med Ulrika och Evan! MUMS!! Bästa Thairestaurangen i Shanghai, på riktigt.



Kram!

Kommentarer
Postat av: Karin

Hej,

Jätteintressant att se bilderna och få se hur en del kineser bor och försörjer sig. Tur att universitet ligger så nära så att de har lätt att ta sig dit och sälja sina spett. Sen får vi hoppas att ni är duktiga på att handla av dem så att de tjänar lite pengar.

Jättefina saker som du handlat, gillade speciellt ballerinaskorna och väskorna, ursnygga!

Kul att ni hinner utforska Shanghai lite mer nu när ni är lediga.

Många kramar, Karin

2011-01-29 @ 19:04:32
Postat av: Vivian

åh när jag ser dina bilder på vad du shoppat vill jag oxå ut o shoppa!! o gärna i shanghai!! haha!! men har inte haft tid på sistone fastän det e rea ute nu!! o vad jag skulle kunna behöva en shoppingrunda!! man blir ju så glad när man köpt saker!! haha :p

kram

2011-01-29 @ 22:48:42
Postat av: Surr

Åh bästa affären!! Charles&Keith !!! Dom borde finnas i Sverige! Jag ser fram emot att använda mina ballerina! :D Verkligen piffiga halsband! Bra prutat! ;)

2011-02-01 @ 21:13:23
Postat av: Louise

Gud vilka snygga grejer du har köpt:D blir shoppingsugen haha.

2011-02-02 @ 16:12:10
URL: http://luslouise.blogg.se/

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0