Kanin, kanin kaninte sluta le!

 

Gott nytt år!!

Måste bara berätta lite om nåyrsafton,  den kinesiska ja. :)

 

Det har smällt här i stan den senaste veckan nu. På nyårsaftons-dagen (?) hörde man smällar var man än befann sig i Shanghai. Det vet jag för jag åkte runt en jäkla massa under dagen, varför orkar jag inte berätta haha! Hur som helst, det smällde värre än hemma en dag som denna. Redan vid 6 såg man stora fina fyrverkerier på himmelen sen vid 12-slaget preciis överallt! Stora feta fyrverkerier. Vilken pyroteknik dom kan, kineserna haha.

 


Under dagen när jag var ute och gick. Mycket sånt här överallt på gatorna. Rester från brända ”pengar” och ”orm-smällare”. (Ja, Kineser köper fakepengar, ofta av valutor som 8 ooo ooo Yuan för att sedan bränna dessa. Det ska visst ge tur och lycka.)

 

De här schyssta Ceievn Kvain-kallingarna fann jag i en liten affär haha!



Största Cola man har sett till billigaste priset man sett, på Walmart under Kanin-tider! :)

 

På kvällen var vi hemma i Tillamans lägenhet  där vi åt middag och kollade på Galan som går varje år på nyårsafton här. Det galan kallar jag underhållning!! På gott och ont haha... Googla på det om ni vill veta vad jag snackar om.

Vid 12 stod vi inomhus och tittade ut. Det var bland det värsta jag vart med om i fyrverkeriväg. Inte bara att det var vackert på himmelen utan det var liksom inte med någon finess. Det stod gubbar längs med de små gatorna inne på området där Jonas bor och avfyrade åt alla håll! Hemma brukar man ju gå ut hela familjen vid 12-slaget och göra det hela till en fin sammanstrålning medans det (oftast) är männen som sköter fyrverkerierna. Här var det så, fast minus -familjen- haha. Ensamma män med en cig g i munnen ett par meter ifrån varandra fyrade av raket på raket och de kollade in ens upp sedan hahah. De vände ryggen till och tände en ny cigarett, kolla sms eller annat  i våra ögon oväsentligt!

 

Försöker visa här med min fot hur stor 'tårtan' är. Gigantisk!!


 

Ulrika va lite rädd och förstår inte tjusningen i smällare och fyrverkerier, så vida hon inte e 'lite varm i kroppen' haha men jag o Jonas bara hoppa o skrek och skratta, tror det var mest av lycka haha men något rädd var man allt trots att vi stod på 3e våningen bakom fönster. Stängda made-in-china-fönster höll heller inte krutdoften borta, ah jag älskar den lukten haha men då vi fick för oss att öppna fönstret kändes det som att ögonen blev till russin och halsen blev alldeles torr.

Man kunde inte göra annat än att skratta under hela tiden då de ladda upp de största 'tårtorna' man sett varpå meterlånga 'ormar' som smattrade oavbrutet och gav ifrån sig ett stort sken. Ca.15 minuter in på det nya året gick vi ut. Fyrverkerierna i vårt område hade lugnat ner sig lite med vart man än vände sig kunde man en bit bort se dem.

 


Den här är så rolig tycker jag! Haha, helt smutsig luft, en glad Jonas och jordens fyrverkeri i bakgrunden!!


Ah det var roligt att få uppleva två stycken nyår. Som även var mycket olika varandra :)

 

 

Nu ska jag strax lämna Starbucks och därmed Internet. Sen åker jag till Thailand imorgon!! Så hej då så länge, jag kommer inte att ta med mig min dator så får se om det kommer bli nåt bloggande över huvudtaget..

 

Läs och kommentera vettja så har jag nåt skoj att komma hem till sen! :D

 

KRAMAR! <3

 

 


Kommentarer
Postat av: Vivian

haha visst fyrverkerier e stort i kina!! men de har andra uppfattningar om det än här (det där me familj bl annat)... men det e verkligen fantastiskt att se på det i shanghai! :)

hurra! thailand!! önska jag oxå kunde åka bort nånstans! känner att det verkligen behövs. men men får nog vänta ett tag....ett bra tag. hopas hoppas jag kommer iväg till påsken iaf, nåra dar kanske :)

gott nytt år o ha det så kul i thailand!! ^^

kram

2011-02-05 @ 00:15:35
Postat av: Tiffany

hahaha schyssta kallingar ;)!

2011-02-05 @ 15:25:06
URL: http://tiffanysmoment.blogg.se/
Postat av: Baba

Kul med Thailand och bra gjort att ta sig iväg ensam i förväg = MODIGT!!! :) Glöm nu för allt i världen inte att prova på national-rätten: PATWANG-CHICKEN ;)

2011-02-06 @ 23:18:33

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0