Igår såg jag en McDonald's-kiosk mitt på ett torg.

Nu har ni sett hur vi bor, hoppas ni tycker det är fint..det tycker jag :D
Jag vet att jag har nämnt det förut men, det är så varmt här alltså...omkring 35 varje dag. Vissa dagar blåser det mer än andra. På rummet finns AC men så fort man kommer ut i korridoren där det saknas, är det som att hela kroppen immar igen, man blir helt fuktig på armarna, i händerna, ansiktet och benen. Till och med håret känner man blir det. Plattång kan man ju glömma här!

Det har ju hänt så mycket sedan den dagen vi flyttade hit och då vi var på IKEA..så jag vet knappt var jag ska börja. Men fullt upp har vi haft i alla fall!
Registration för Fudan University har vi hunnit med, den tidigare registreringen var ju endast för dormitoryt.
Den dagen var f.ö. galen. Så himla jobbig. Så lång!
Först skulle vi vara i Guanghua Building (de två tornen). Där på 4th floor satt det lappar utanför varje rum med siffror 1 - 7 så var det bara att börja beta av steg för steg. Fylla i papper med uppgifter först sen ta med dem till nästa rum där det visade sig att jag var tvungen att ta ett blodprov för att se om man kanske hade nån viss sjukdom på H.. ENDA sjukdomen som inte stod med i den där jäkla Physical Examination för 3000:- som vi gjorde innan vi åkte. 250 spänn till kineserna och vidare till nästa rum.

I varje rum var det bänkar på en lång rad med typ 10 kineser bredvid varandra och alla hade v a r s i n sak att göra, typ sätta sin stämpel och sen skicka vidare pappret. Allting tog så onödigt lång tid!! Vid en station frågade de efter mitt kinesiska namn. Kinesiskt namn! Jag har väl inget kinesiskt namn! Men enligt dem var jag visst tvungen att ha ett så vidare till komma-på-ett-namn-kinesen två bord bort så fick hon komma på nåt bra med fina tecken. AiLing heter jag nu om jag ska presentera mig för en kines ;)

Det hela slutade hur som helst med ett test en våning upp. Man satt vid varsin dator och fick ett prov med massa frågor nivå för nivå. Det sjuka var att det stod BARA i tecken. Alla uppgifter, alla alternativ, allt. Galet, men jag förstod en hel del, låångt ifrån allt, men första och andra leveln var no problem! Resten förstod jag mestadels frågorna på men är det nåt tecken i alternativen man inte förstår har man ju ingen aning. Och jag har lärt mig att är man osäker ska man hellre låta det va än att chansa..då kanske man får rätt och kommer i en högre klass än vad som kanske passar en.
Detta provet var ju till för att de ska se vilken nivå man ligger på, jag är glad vilken grupp jag än kommer i, känner att jag har tappat såpass mycket det här året efter studenten då jag inte pluggat kinesiska..

Jag kom ut från skrivsalen när jag var klar och mötte där U. Hon hade haft ett rent h***ete hela dan (läs hennes blogg så förstår ni). När hon gjort testet gick vi iväg och köpte en cykel till mig! :D Den är en svart superfin brand new. De stod på gatan och sålde nya fina (de kan inte varit stulna haha) och 300 betalade jag för den. Jag frågade efter ett lås till den, det kunde jag få for free. Sen kom jag på att ringklocka måste man ju ha! Och korg! Allt det fick jag också gratis! Så köpte jag ett extra lås för en tia :) Har inga bilder på cykeln än men ni ska få se :) Är lite orolig för att den ska bli snodd :/ men men peppar peppar bara att hoppas på det bästa. Åh det är så skönt att kunna cykla på 5 minuter till Tornen istället för att gå i detta klimat i en kvart. :)


Te-drickande ur min fina Stockholm-mugg jag fick av Monica strax innan jag åkte den 24e :)

Idag vaknade vi vid 11 och satte då på ett Gossip-avsnitt ^_^ tror jag blivit beroende av den där serien! Familjen- när ni kommer hit, skulle ni kunna ta med er första säsongen då som ligger på min dator? :) Har lite andra önskemål såsom lakrits och en tekula/engångstepåsar!! Detta landet ska ju vara te-landet men hr finns banne mig inte en enda tekula någonstans. De kör på tekanna eller färdiga påsar här :(

Min frukost idag. Mmmm :p

Sen skulle vi gå Tornen och därefter till banken och fixat kinesiskt bankkort. Men vi kom bara till tornen där vi besökte Nordic Centre och började snacka med en annan student på Fudan, en svensk faktiskt. Vi hängde lite med honom och så kom även hans kompis Nick från England/Australien. Så vi fyra åkte upp på 15e våningen och käkade på restaurangen där, great view över hela Shanghai och helt OK mat. 20 spänn för cully-kyckling och 15 för en fin nypressad pineapple-juice med knorrat sugrör :)

Oh juste, på tal om billig mat. Igår åt vi i studenternas matsal. Aldrig sett så stor matsal, och två våningar var det!! Längsmed hela ena väggen var det restauranger där man pekade på det man ville ha så slevade de upp åt en. Allt var mums och kostade ca 1 yuan per rätt. Så 10:- blev det för min och Ulrikas lunch tillsammans! Värt!!

Och juste, en annan grej! Vi var uppe på 23e våningen i vårt dormitory (högst upp) igår och blev helt paffa över utsikten, vi var där när det var mörkt också så extra fint då!! Heeela centrala Shanghai syntes, med TV-tornet och Financial Tower och allt :o Nice för de som bor där! :) Då träffade vi även två assköna japaner, Hiro och Nåt annat namn jag inte minns.

Nu dusch sen sova!! Hoppas ni orkade läsa igenom allt! Sorry för sjukt långt inlägg men finns ju så mycket att berätta när det gått så långt tid utan internet och blogg :)
<3

Hahah! Vad som blev efter Ulrikas Cola-chock idag.. Hon öppnar burken som bara stått i kylskåpet och den börjar spruta, och slutar aldrig, så U får i ögat och ser inget och kastar då iväg burken så den ligger istället på golvet och sprutar och har sig och snurrar runt å allt och båda vi bara står och skriker och hoppar och vet inte vad vi ska göra så jag offrar mig tlll slut och går fram till den, får cola över hela mina ben och slänger den i papperskorgen. Men då hade det redan hunnit komma på våra nya sängöverkast, på väggen, kylskålet, garderoben och till och med ända bort på Ulrikas nya vita kudde! Hahaha so sad men jag kunde inte sluta skratta!

Fin-piff på mitt sängbord! :)

Kommentarer
Postat av: Vivian

Oj! De har gör det allt-i-ett nu. förra året gjorde man hälsoundersökningen vid ett annat tillfälle! aja, kan va skönt att få allt klart o gjort! gör man provet nu oxå på samma dag? O på datorn!! hightech gäller nu va?

see, man träffar jämt o ständigt på nya folk i the dorm, tycker d e assnice!! ha, jag gick aldrig upp till 23:e våningen!! nu när jag tänker på det, så e d synd. önskar jag hade gjort det!! vrf tänkte inte jag på det!!

2010-09-02 @ 01:13:04

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0