Suzhou 苏州


Ja igår var vi alltså i Suzhou [Sodjou] . En stad som ligger ca 8 mil från Shanghai. Den är känd för sina alla stenbroar runt om i staden, pagoder och olika trädgårdar. Vi åkte dit med höghastighetståget vilket gjorde att den 80km långa sträckan tog oss 25 minuter att åka. Vi kom upp i 330km/h av tågets högsta hastighet 350km/h, dock lyckades jag inte fånga det på kort men har bildbevis från minuterna innan!

Framme i Suzhou och de hälsade oss välkomna, Sūzhōu zhàn huān yíng nín! På stationen kändes luften frisk. Kanske för att det 'bara' var lite drygt 20°C och att det fläktade svalt :)


Det första man möttes av när man gått igenom en gång på stationen var en rulltrappa upp till gatan på båda sidor om en. Det sjuka var att det såg exakt likadant ut. Kollade till vänster, till höger, vänster igen. Till och med kranen liksom!


Ganska snart köpte vi mat för att slippa leta efter det väl inne på parkerna vi skulle till. För mig blev det sånna där pumpagrejer på spett, supergott. De tillagar dem framför dig och kostar inte många yuan. Åt även en typ omelettliknande grej med nån nudel/grönsaksröra inuti. Även den gjordes på beställning och kostade 5Y. Gillar take-away-påsen ;) Ursäkta min luddiga beskrivning av vad det är, men jag är ju faktiskt inte säker på vad det är. Spelar ingen roll om jag frågar henne: "zhe shi shenme?" "vad är det här?" För jag förstår oftast inte svaret haha. Uppfattar dock om det innehåller kött eller inte. Föredrar inte då man kan ana vad det är för standard på köttet på sådana ställen..


Första anhalt var Tiger Hill.



Vårt mål var  denna pagod.

På vägen dit fick vi upplev många fantastiska platser.. "The bridge of death" till exempel. Allt här i Kina på sådana här områden har så sjukt balla namn haha

Andra till vänster låter väl för härlig?! ;D

Stenen som alla verkade samlas runt. Smekas och klappas skulle den. Todd och Yohei ville testa om det var awesome. Det var det.


Skylten jag råkade pajja..Fotade och sprang fort därifrån, bort mot molnen smälta i te-doften!




Rätt vad det var var vi framme vid pagoden. Den gick man inte gå in i och utsikten från den höga kullen var inte mer är det som syns i bakgrunden på den här bilden:

träd. Haha vi kunde ju inte sluta skratta.. 30:- fattigare har vi fått en sån här fin bild.

Ulrika, Jag, Ula, Sven, Paul, Todd, Yohei!

En bit bort fanns det en liten damm. I den fick man varken simma, fiska eller "whiffa". Förstod inte det sista ordet och frågade Todd och Paul, båda från USA, vad det betydde. "God knows.. never heard of that word..!" fick jag till svar haha!



Måste säga att Tiger Hill var en besvikelse.. Aldrig kom det nåt riktigt häpnadsväckande.. Det finaste var väl bambuskogen man gick igenom.



Folk hade ristat in i varenda träd såg man när man kollade nära :)

Sen tog Ulrika bilden som kom att bli min nya profilbild på facebook :) I like!


Ut i byn igen och gå i gränder m.m.



Paul och Todd shoppa loss....


mums..!


Vi hoppade på en buss och åkte en knapp timme för att komma till 'Master of the Nets Garden'.







Sen delade gruppen på sig och jag, Ula, Todd och Paul gick runt i stan,city i Suzhou tills det blev mörkt! Hann även med en trevlig middag på restaurang med god mat. Bullfrog beställdes in men jag vågade inte!

Såg ett brudparv vid en restaurang. Ser hon inte ut som en liten bakelse eller vad haha ^_^


Tyckte det var så fint ljus här just nu i en fin miljö så jag bad Ula ta kort på mig. Hm..Det är så olika hur folk tänker när de ska fota..själv hade jag tänkt mig lite mer av en sådan här bild:




Tillbaka på tågstationen som var gigantisk och huur mycket folk som helst. Tågresan hem gick på knappa 20minuter!! :O




Köpte frisyrpiff för 4Y ;)




Finn Fyra Foreigners!



Läs gärna Svens blogg för att ta del av fler storys och där det även finns lite mer information om diverse platser vi besökte :) ah osså Ulrikas blogg också för tusen andra bilder!


^

Kommentarer
Postat av: mothermother

Åh, det här var nog mitt favorit"inlägg".Så många fina foton! I LIKE SUZHOU!!! Vilken händelserik dag!Å inte en enda skyskrapa!Tänk att promenera igenom en bambuskog - bara så där:) Älskar bilden på dig som Ullis tog- är det verkEligen samma tjej som vi skypade med igår;)))

Btw gröna mellanrumsborstar är 0,8 mm breda - kläm in dem mellan tänderna om du kan, jag undrade vad du skulle ha dom till och så ville även U ha en fp! Jag ÄR piff - utan rosett!Jag har en STOR svart med gula prickar på, vill du jag ska skicka med den;)ÅH LYCKOST ER SOM FÅR ÄTA SÅ GOD KINA MAT HELA TIDEN,den är verkligen omöjligt att få någon annanstans - inte ens i HK om jag minns rätt.

Nu åker dammsugar´n fram och sedan ska jag göra Skånsk kalops - det är också gott! Jag prom.i Haga även denna tidiga morgon med Anki och Marie, kan sakna VÅRA prom. i Liljanskogen!puss&kram mamma

2010-10-06 @ 14:28:11
Postat av: hej igen...

pratade just med Bitte som är Malous kollega och hon tyckte jag skulle tipsa Er om en annan finfin stad med många kanaler som heter WUZHEN - men den kanske Du redan kände till? Hon hade också varit i Suzhou för längesedan men var ännu mer förtjust i Wuzhen.KRAM

2010-10-06 @ 14:57:07
Postat av: karin

Hej,

Vilken jättefn bild av dig, urfin!

Stor kram!

2010-10-07 @ 15:32:57
Postat av: Vivian

I like ur new facebook profile pic as well!! visste faktiskt inte att de hade sån där snabbtåg till suzhou. verkligen snabb e den!! kanske e d nytt för i år? äsch, städerna utvecklas så snabbt, kmr alltid nya grejer o så :P. tog den "mindre snabba" vanliga tåget, som tog...kanske en timma? haha

2010-10-08 @ 01:42:01
Postat av: Malin

Heej Mamma! Åh tusen tack!! Älskar att få komplimanger om mina foton, blir så himla glad :) Och den som Ulrika tog tycker jag också jättemycket om! :D

Det var riktigt skönt att slippa alla skyskrapor ett tag..luften kändes liksom lite friskare på nåt sätt. :)

HAHAH! Gröna mellanrumsborstar.. ja du vet jag har fått kinesmun nu och tappat varannan tand.

Duu..jag struntar hellre i att köpa en enda rosett till än att använda din gula med svarta prickar.. förstår att du tycker det känns gjort efter att ha använd en sådan! :)

Ja du har ju i alla år sagt att kinesmat inte går att få någon annanstans än i kina., när vi har sagt att vi inte gillar kinamat..Det är sant!! Svensk kinamat är så slemmig på nåt vid.. BU HAO!! Här är den så himla god i stort sett hela tiden!!..Du får fasta hela veckan innan ni åker hit, så du orkar testa allt man måste testa! :)

Duktig som är ute o går!! KRAM!



Tack, Karin!! :) KRAM!



Oh taack tack :D Nä det där tåget har funnits i ett par år har jag för mig att jag läste nånstans.. :) kram!

2010-10-08 @ 13:42:33
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0