Nya storys från Shanghai!

Heej!
Ojojoj vad längesen jag skrev om vad jag gjort.. Som ni förstår är det för att jag har så himla mycket att göra just nu. Den 4e och 5e har vi prov. Ett prov på hela första boken. Tre test på två dagar, prata, läsa och skriva. Därför borde jag inte skriva här nu, men jag fick verkligen lust, för igår var jag på fest. Fetaste Halloweenfesten!
Finns så mycket roligt att berätta för er! Jag har sagt det förut men säger det igen- här blir varje dag till ett äventyr, vare sig man vill det eller inte! :)

Min skrivlust sjönk väl till botten när jag förra veckan fick problem med mitt bankkort. Dagen efter min mobil. Inget av dem fungerade. Jag skulle möta Sven på stan men kom vilse och i SPÖregn gick jag runt med ett trasigt paraply och dyngsura fakeconverse. Jag gick på Xietu Lu och såg helt plötsligt en liten butik där 3 kvinnor och en man satt och sydde dunjackor. Såg en fantastiskt foto framför mig och bad om att få "pai yi zhang zhaopian" och det fick jag. När jag tagit ett par foton sa mannen att jag kunde ju inte stå där i det dåliga vädret.. "kom in kom in, sätt dig här!" och så drog han fram en liten liten plastpall som jag fick sitta på. Vi började prata och då de inte kunde någon engelska var det inte de livligaste diskussionerna vi förde direkt.. jag kämpade med att formulera frågor som "Syr ni och skickar utomlands också?" och "Är alla de här jackorna * pekar på de som hänger där * redan beställda?". Fick iaf. bl.a. fram att de var jia-ren (släkt) och att de inte var Shanghai-ren (Shanghai:are).

Till slut tackade jag massa och var tvungen att gå. Det var mysigt där, och de var så himla goa mot mig så jag kunde stannat länge kändes det som! Dunet som flög runt lite i luften hjälpte mig dock att pallra mig därifrån.
För övrigt måste jag tillbaka till Xietu Lu. Vet inte huuur lång den var men det vad endast skoaffärer! Alltså butik efter butik med bara skor, av alla dess slag. Förmodligen mycket billigt också, det var ju inte märkesskor alltså. Utanför varje butik anlände hela tiden mopeder med leveranser (stora berg av skokartonger).

Så när vi snackar så hör jag plötsligt en 5e röst! Det kommer från under det röda bordet! Jag ser livrädd ut och håller mig för munnen och de börjar skratta. Så lyfter jag lite på skynket och där ligger det någon!! Då hade de tydligen en säng där under så den som inte jobbade just då kunde vila, haha!


Självutlösare! Alltid en saver haha



Sen var vi ju på Expo i söndags!
Planen var att komma dit tidigt för att få en hyfsad bra plats i SaudiArabien-kön. Denna paviljong anses vara den bästa i år och den som det lagts ned mest pengar på. Sist vi var på Expo var kön bara 5 timmar.. den här gången bara 6. Vanligtvis är den omkring 8, 9. Ändå känner man sig inte lockad att i regn och blåst stå och köa 6 timmar av sin sista Expo-vistelse till en enda paviljong..

För er som inte redan vet det, på Expo fungerar det så att om man har sitt pass med sig kommer man in via VIP-ingången till sitt lands paviljong. Detta visste vi ju inte om första gången vi var där så vi stod och köade i 45 min. till Sverige.. I efterhand har vi även hört att folk fixat in sig i andra länder då de låtsas vara koreaner fast de var japaner, Amerikanare fast de var tyskar. Eller det värsta jag hört- Beckham från Turkiet i Ulrikas klass kan lite Arabiska- tror ni inte han kommer in VIP i Saudi Arabien!! Med sig fick han även vår svenska vän Anton. Han ska enligt Beckham bara hoppat av lycka när de väl var inne. Hade jag också gjort. Högt!!
Hur som helst- vi mjukstartade med Frankrikes VIP-ingång. "Is this the queue to France?" frågar vi kineserna vid VIP-ingången. De pekar åt ett annat håll. "Aha so this is france?" Frågar jag och låtsas vara lite smådum. De pekar bortåt igen och när jag gör någon min nog liknade den Björn Gustavsson gör i "Tips från coachen" när han ska "inte fatta nånting". De frågar då efter våra pass och vi tar fram våra biljetter och undrar om det kanske är dom de ville se? :p "Where are you from?!" "FAGUO! :D " (Frankrike) säger jag menande och de släppte då in oss och där slapp vi stå 1h i kö :D

Så finns det även en kategori till som får komma in VIP-vägen. Det är gamlingar som sitter i rullstol. Då måste ju såklart den som kör rullstolen hänga med in också. Det här ser kineserna som jordens opportunity så i många fall verkar de "klä ut" äldre personer till riktigt gamla personer! Sätter gärna barnet i knät så vips så var alla inne på ett kick. :) I andra fall är "gamlingarna" faktiskt gamla. Lite för gamla. Kineser som ser ut att ha sjungit på sista versen för länge sen sitter i en (förmodligen) kall och hård rullstol och är knappt medvetna om var de är. Det är bara deras barn som vill slippa stå i kö med sin familj på Expo.


Bilder (Halloween och Expo) kommer i nästa inlägg annars blir det här så himla långt!! Lyckas alltid få så långa inlägg..men jag vill berätta så mycket för er och visa massa av mina bilder! :) Särskilt Expo känns kul att få visa då faktiskt ingen av er som läser min blogg (utom Vivian) har- eller kommer att se Expo med egna ögon.
Jag har tänkt på det flera gånger och överraskas lika mycket varje gång- det är faktiskt rätt ballt att jag får ta del av en världsutställningen som den här. Tänk att jag bodde i Shanghai det året Kina och Shanghai hade världsutställningen hos sig!

(Jag började på det här inlägget imorse men var sen tvungen att pausa då jag fick panik över plugget och sprang istället iväg till ett fik nära dorm. Beställde in tonfisktoast och en kanna te sen satt jag där till 20.30!! Nu är ytterligare ca. 100 tecken repeterade och jag hoppas de sitter även imorgon! Nu har jag gjort klart det här inlägget men höra om Halloweenpartyt och bilder får ni i nästa inlägg!)

Kul att så många går in på bloggen varje dag, ursäkta att jag inte uppdaterat på ett tag, hoppas ni har överseende med detta ;)


^

Kommentarer
Postat av: Anton

Hej! :) haha jag vet precis hur det är: ju mer som händer ju mindre tid får man att berätta/skriva om det och så finns det bara mer och mer man inte hinner berätta om.. Har kännt lite så jag med nu.. Men det är ju kul! Nångong får man nog tid att berätta ;) Vi är iaf i Vietnam nu.. Nästa land är ju redan Kina! Om 18 dar! :O Men lycka till på proven!!!! Och hallå du fyller ju år i övermorgon!!! Hur ska du fira? :D

Kram!

2010-10-30 @ 18:12:27
Postat av: Vivian

Lycka till på provet! Plugga hårt! 加油! can't wait to see the pics from halloween!!

kram

2010-10-30 @ 18:47:54

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0