努力学习!

你们好! 今天我很努力学习!!

Ja, idag har jag pluggat mycket flitigt. Då det inte gick så bra på diktamen igår för min klass uppmanade vår lärare oss till att "努力学习 - nuli xuexi" - plugga flitigt. Så igår blev det en hel del plugg påde på eftermiddagen, kvällen och natten.., vilket även visade resultat på dagens diktamen. Dock känner jag fortfarande att jag är lite behind just nu (dock finns det de som är värre i klassen kan jag säga...).

Som ni minns så hade jag den stora Mid Term Exam för ett par veckor sedan. Min klass var den enda som började med bok nr.2 (Nästa nivå i kinesiskainnan provet, vilket gjorde att jag både hade nya tecken + de 400 gamla att plugga in. Valde såklart att lägga fokus på bok nr.1. Men detta syntes ju när vi efter provet fortsatte med bok nr.2, vi hade då redan gått igenom 3 kapitel.. Det blev en del 复习 för att "färska upp" allt men nu är vi redan på kap.6 och jag behöver nuuuli xuexi! Så direkt efter skolan idag cyklade jag iväg till mitt nya favvo-plugg-ställe! Satt där i 100 år och åt sushi-lunch för 6:-, drack latte för 12:- och xuexi:ade massa.


Parkerade cykeln på skolområdet då det känns säkert att ha cykeln där.
11.30- fullt med cyklar och det tar minst en minut att hitta en lucka.
derline;">16.45- nästan tomt på cyklar och man tror man gått till fel cykelparkering då det inte alls ser likadant ut som när man lämnade cykeln hehe :)


Haha köpte de här fräcka vantarna igår förresten!! 12.80Y och de är perfekta att ha både ute och när man sitter och fryser på rummet och bloggar! ^_^


Och här är klassrummet igår.
Näst sista lektionen var det jag, Gilles och Kiat där..av 25 i klassen..... Aja bra för mig, då får man mycket hjälp och man lär sig mycket mer effektivt! :) *Gilles is nuli xuexi!! ;)





Utsikt från min plats häromdan. Tornen i bakgrunden är Fudans huvudbyggnader. Följer man gatan där till höger kommer man till dormitoryt! Och ja, där i mitten är det en moppe som ligger ner mitt i gatan, två krockade. Det verkar hända lite hela tiden här..folk kör som galningar och utan licens.. Flera gånger har jag sett typ 12-åringar som kör runt på moppar, vissa gånger även skjutsar sina småsyskon...galet.




öva öva öva









^

Kommentarer
Postat av: karin ohlson

Oj,oj vad tufft det verkar, du som precis haft det stora provet avklarat borde få lite andrum innan man kör igång stenhårt igen. Ni får se fram emot lovet som kommer sen! Jag är verkligen imponerad över hur flitiga ni är och det kommer att ge resultat... Ha det så bra och lycka till!

Kram Karin

2010-11-17 @ 17:00:58
Postat av: Anton

你好吗?我是中文



haha allt star pa kinesiska pa den har datorn, fattar noll, men ratt kul..

Vi ar i kina som jag forsokte skriva :p kom in i kina idag och har akt buss typ 12 timmar till kunming. har ar ganska kallt..typ 15-20 men vi delar dorm med en fran shanghai som sa att det va 0-5 i shanghai nu.. :O vi tankte shopa vinterklader har imorrn, det finns asbra affarer overallt ju :O :) kanns kul att va i kina! jag kanner igen vissa tecken och sa och tonerna och det.. men skulle ju vart fett kul att lart sig mer.. :/ lyllo dig!

lyckas inte fa till svenskan pa den har datorn da alla sprak bara star pa kinesiska.. skulle du kunna skriva hur man skriver svenska pa kineskiska.. tror jag vet ungefar hur det ser ut men hittade inte :(

Lyckades iaf komma in pa facebook :D efter typ 10 min klickande pa random kineskiska knappar! och plottsliggt dok facebook upp hahaha xD



Sag btw ocksa tva moppar som krocka for nagra timmar sen.. och tva andra som krockat igar i vietnam.. galet!

och vad snyggt du skriver :o



puss & kram!

2010-11-17 @ 17:30:57
URL: http://twofortheroad.blogg.se/
Postat av: Gugge

Tjing tjong<3

Oj,oj så mycket tecken. Tänk o vara dyslektiker i Kina, ingen hit precis. Tur att du verkar ha sinne för att se detaljer.

Fick en härlig cykeltur till jobbet i morse med solsken o rimfrost på träden. Hemfärden däremot i mörker. Bakat första saffransbullarna på Såstaholm idag:)

På måndag ska din kära mor o jag gå på Cirkus o lyssna på Mia Skäringer, (du vet Felix fru i Solsidan). Ska bli KUL.

Ha det gott!

Kram kram

2010-11-17 @ 21:51:33
Postat av: Kussen Linda

Ja det är helt galet hur du bara kan lära dig alla dessa tecken... Du är grym!!! Så häftigt att kunna :)

Du kan väl lära mig vid nåt tillfälle ;)

Lycka till med allt

kram <3



2010-11-17 @ 22:34:33
Postat av: Pappa

Helt otroligt snyggt Du skriver på kinesiska :) För en oinvigt ser allt ut som moppe-olyckor <3

2010-11-18 @ 13:52:45
Postat av: Malin

Tack vad snälla ni är!! Blir så glad för allt pepp och alla komplimanger!! Tack tack tack :) Dock tycker jag nog inte själv att min handstil är så jättebra men jag jobbar hela tiden på att få den bättre! :D



* Härligt att ni är i Kina nu, Anton! Välkomna till mitt land! ;D

* Mums med lussebullar, Gugge!! Skickaru hit nåra eru snäll? :)

* Jag ska lära dig allt jag kan, Linda! ..över en fika eller två ;)



KRAM PÅ ER ALLA

2010-11-19 @ 09:55:47
URL: http://shanghaiginger.blogg.se/
Postat av: BOOOOJJJAAAAANNN!!!!!!

Waaaaaa!! Det där är ju heeelt craaazy snyggt!! :o Jaa jag gillar att peppra på med dubbelt så många bokstäver som faktiskt behövs. Det ger liksom ett bättre intryck! Mer som att man är imponerad och liksom ropar ut det man skriver!! För det gör jag!! :D :D

2010-11-26 @ 20:31:16

Droppa en kommentar här.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0